måndag 16 november 2015

Vad är en aktie?

Nu när jag har förklarat hur jag sparar och lite om de olika nivåerna kan vi börja ha riktigt kul men först skall jag klara upp några grunder för de som inte känner sig helt bekväma på börsen.

Min erfarenhet säger mig att redan vid fonder och fondsparande blir det lite mycket för de flesta. Jag tror inte det beror på att fonder och aktier är svårt utan att ekonomi uppfattas som svårt.

- Placeringar är någonting som bankmän och folk med kostym skall hålla på med, det är inget för vanligt folk.

- Jag kommer aldrig kunna lära mig allt det där med ekonomi. Hur skall jag orka hålla reda på allt.

- Tänk om jag förlorar alla pengar.

Det där är rädslan som talar.

Min mormor kunde få 125 gram köttfärs att räcka till middag åt två vuxna och fyra barn och några av barnens vänner. Min mormor hade oerhört svårt att lära sig hur TV´n fungerade.

Min mamma klarade själv av att uppfostra två grabbar. När jag var tonåring hände det att jag växte en decimeter eller två per år och jag kunde själv äta lika mycket som mamma, lillebror och våra två vuxna middagsgäster. Min mamma arbetade som städerska, assistent och vid tillfälle studerade hon men oavsett inkomst fanns det alltid tillräckligt. Varje månad hjälper jag min mamma förvalta det lilla överskott hon nu har efter att båda pojkarna är utflyttade.

De här kvinnorna är mina hjältar. De är ekonomiska underverk precis som så många av er som läser det här.

Varför är det så att vi sätter upp mentala spärrar för oss själva. Ofta är det ekonomi vi gör detta med men vissa gör det med teknik, matlagning, resor, sociala situationer osv. Jag är övertygad om att alla kan göra nästan vad som helst bara de sätter manken till.

Varför är du rädd för börsen?

För 30 år sedan var det ganska svårt och ganska dyrt att spara på börsen jämfört med idag. Man fick gå till sitt bankkontor eller ringa sin bankman och be dem köpa aktier i mitt namn. För 60 år sedan var det ännu värre.

Dessutom var det lika svårt att sälja sina tillgångar. Till detta kommer att enda sättet att få reda på hur börsen gick var att titta på nyheterna eller läsa morgonens tidning och innan du hann reagera på börsens svängningar kunde vad som helst ha hänt.

I början av 90-talet utsattes också svensk ekonomi för en kris av sällan skådat slag och en sådan situation kan skrämma de flesta. Men vi är inte där längre. Allt går fortare. Informationen flödar och priserna för att spara i aktier är väldigt låga.

Vad är en aktie?

En aktie är ett (numera elektroniskt) bevis på att du äger en liten del av ett bolag. Svårare än så är det inte. En aktiefond kan man se som ett bankkonto förvaltat av en person som försöker få dina pengar att växa genom att investera i massor av olika aktier. Köper du andelar i en aktiefond köper du alltså små delar av många bolag och det du betalar för det är en fondavgift vilken skall täcka löner och andra kostnader till de som tar hand om dina pengar.

Det är, i mitt tycke, lika lätt att handla med enskilda aktier som det är att handla med fonder. Man bestämmer en summa man skall spara, man väljer en aktie och så köper man så många man har råd med. Samma sak som med en fond eller ett bankkonto.

Men risken då?

Det finns givetvis alltid en risk och det är det man får betalt för. Hade det varit riskfritt så hade man fått lägre ränta. Väldigt nära riskfritt är svenska premieobligationer eller storbankernas sparkonto och där får du, om du har tur, 0.1% ränta. På börsen får du, om du har tid att vänta lite, 8-10% ränta per år.

Du kan minimera risken genom att köpa aktier i många olika bolag, i många olika branscher och från många olika länder. Det är det som gör att fonder anses vara lite säkrare än enskilda aktier för de handlar typiskt sett i många olika aktier men du kan göra det själv.

Avanza och Nordnet kostar det från 1 kr att köpa aktier. Det innebär att det räcker att spara ca
500 kr per gång för att priset skall bli rimligt men även lägre summor är acceptabelt på lång sikt.

Varför skall man bry sig då?

Oavsett om du handlar i fonder eller aktier så är det verkligen viktigt att spara, och spara regelbundet. Det bygger upp en buffert och en säkerhet om någonting oväntat skulle inträffa.

Fördelen med att välja aktier är att du kan välja själv. Idag vill jag äga en liten bit av H&M för jag gillar deras kläder. Jag handlar på ICA så idag köper jag en ICA-aktie så att det känns som om jag handlar av mig själv.

Möjligheterna är oändliga och nackdelarna är få.

Det finns ingen gräns för hur många gånger värdet på dina sparpengar kan dubblas. Aktier kan gå upp tusentals procent utan någon bortre gräns. Det värsta som kan hända är att du förlorar din insats men det är mycket osannolikt for oftast får man en hel del förvarning och då säljer man sina aktier. Och tänk så här. Om du köper 50 bolag för 1.000 kr vardera och ett bolag skulle gå i konkurs så förlorar du 1000 kr eller 2% av ditt sparande. Med en avkastning på 8% skulle det ta dina övriga aktier tre månader att ta igen förlusten. Efter tre månader skulle du alltså ha lika mycket pengar som du hade före konkursen. Det är väl inte hela världen?

Så länge du väljer stora, välskötta bolag skall det mycket till för att det skall gå riktigt dåligt. Bolag som H&M, Axfood eller varför inte Colgate. Människor kommer fortsätta klä sig, äta middag och borsta tänderna och de här bolagen kommer finnas där för att förse oss med produkterna vi behöver.

Vad väntar du på? Börja spara i aktier.

Bildkälla: Freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar