måndag 30 november 2015

Inte längre medlem i Decitonklubben

Äntligen visar vågen igen att jag inte längre väger tresiffrigt. Det är väl inte hela världen att man lagt på sig några myskilon men 100 kg har alltid varit en mental gräns vilken jag inte velat överträda varför det kom lite som en chock när jag hoppade upp på vågen och insåg att jag passerat gränsen med råge.

Beviset
För en och en halv månad sedan, när jag började skriva om att välja lycka vägde jag 104.3 kg och visste att det var dags att göra någonting åt det upplevda problemet. Jag började analysera vari problemet låg. Varför jag hela tiden växte och det självklara svaret är givetvis att jag intog fler kalorier än jag gjorde av med och det visste jag redan innan men varför var det så?

Det gick ganska kvickt att konstatera att min livsstil blivit långt mer stillasittande än jag tidigare varit van vid. Jag skrev för en tid sedan om hur svårt det nu skulle bli att faktiskt klara av att nå målet 10.000 steg om dagen och om varför jag har fallit in i de här ohälsosamma vanorna efter skador och hur min rädsla hindrar mig från att leva som jag vill.

Jag vägrar vara rädd och att låta rädsla styra mina val så en av de första sakerna jag gjorde var att börja promenera. Jag pratar oftast i telefon en liten stund på lunchrasten men det kan jag med fördel göra samtidigt som jag promenerar. Sagt och gjort; varje dag med undantag för ett par stycken när det har regnat småspik från tvären har jag varit ute på lunchen.

Jag har också fått med mig hustrun i projektet och istället för att sitta som två grönsaker i soffan efter middagen tar vi en relativt lång promenad, får lite frisk luft och får rikligt med tid att prata och umgås på tid vi annars bara hade förspillt. Det här projektet har alltså inneburit precis det jag ville, att komma närmare mina nära och kära samt att förlora några kilon.

Det är inte bara hustrun som deltagit i promenader. Jag har fått med mig kollegor, klasskamrater och vänner ut på promenader och jag ämnar fortsätta med det eftersom det är ett lysande sätt att verkligen fokusera på att umgås.

Hur gör du för att motivera dig till aktivitet?

Bildkälla: Att Välja Lycka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar