fredag 20 november 2015

Novembers livsnjutarval

Jag har, vilket jag tidigare nämnt, lite svårt att skiljas från mina surt förvärvade slantar och speciellt om det inte lagts ned avsevärda mängder tankemöda för att hitta bästa erbjudande eller inkorporering i budgeten eller liknande fånerier.

En anledning till den här bloggen är att jag och alla som läser den skall komma närmare en balans i livet. Det är väldigt enkelt att fastna i måsten. Man "måste" träna, tänka på karriären, engagera sig ideellt, ta hand om barn och så vidare. Den här bloggen handlar om att tvinga undan alla måsten och istället inse att livet är fullt av val.

Ett av mina val, på en övergripande nivå, är att försöka bli mer spontan. Just nu krävs det en hel del självbehärskning för att inte paniken skall komma krypande om mina fyra nästkommande veckor inte är minutiöst planerade. Jag har lite svårt att hantera om någon bjuder med mig på afterwork men mindre än tre veckors förvarning och om jag blir spontant inbjuden till en förbokad brunch i Kaknästornet en vecka innan en resa till Stockholm lackar svetten i pannan.

För det var precis det som hände. Jag har i flera månader vetat att den sistlidna helgen skulle bli ett dyrt men trevligt spektakel med resa och festligt umgänge med vänner man träffar alldeles för sällan. Jag hade haft lång tid på mig att vänja mig och kommit till den punkt att jag till och med såg fram emot resan då den skulle bjuda på mängder av trevligheter.

För att få ut så mycket av vår vistelse som möjligt bestämde sig vännen vi skulle bo hos för att boka bord i Kaknästornets restaurang för en söndagsbrunch innan vi skulle åka hem igen och meddelade att bokningen var fastslagen ungefär en vecka innan vår avfärd.

Jag vet faktiskt inte vad det är som, i detta hänseende, gör mig till en sådan stofil. Jag och hustrun har tillräckligt gott ställt för att det inte skall utgöra ett problem att hitta på sådana här saker om de bara sker med rimliga mellanrum. Jag älskar nya upplevelser och en god måltid med goda vänner är ungefär så bra det blir i min värld. Men ändå behöver jag aktivt övertala mig själv om att den här typen av "spontana" aktiviteter där jag "bara" har haft en vecka på mig att vänja mig vid tanken, är någonting bra.

Vi hade en fantastisk stund med god mat, trevlig utsikt och mycket underhållande sällskap och jag är en mycket rikare person efter resan och upplevelserna. Mycket av denna glädje och lycka är tack vara den här bloggen och den senaste tidens mentala resa.

Idag är det oerhört mycket enklare att välja lycka, att göra positiva livsval som berikar mitt och andras liv, jämfört med för bara ett år sedan. Om ytterligare ett år hoppas jag att även den initiala reservationen skall vara borta och att jag som startpunkt för alla nya utmaningar skall se världen ur en positiv vinkel.

Jag kan verkligen rekommendera ett besök i Kaknästornet, om så bara för att åka upp och njuta av utsikten för den är enastående. För de som äter brunch där kan jag nämna att de har ett relativt brett utbud även för allergiker men eftersom det är ett traditionellt bufféupplägg kan man inte vara säker på hur gästerna innan har hanterat situationen.

Jag är tyvärr laktos- och glutenintolerant vilket i vissa hänseenden begränsar mig en aning men det är väldigt sällan jag känner av det. Exempelvis var det inte en lysande kombination av födoämnesproblematik för den som önskade förkovra sig lite extra i dessertbufféns oändliga möjligheter men eftersom ett av mina mål är att nå ökad kroppslig hälsa valde jag lycka och livsbalans genom att "bara" inmundiga några bitar frukt och ett fåtal andra sötsaker vilket ändå var en fullt tillräcklig avslutning på måltiden.

Har du gjort någonting kul på sistone?

Bildkälla: Att Välja Lycka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar