Jag har läst ett par marknadsföringskurser de senaste åren och har en hel del koll när det kommer till marknadsföringsteori men marknadsföring är verkligen inte mitt ämne. Jag är heller inte särdeles förtjust i reklam som koncept för jag anser att marknadsföringsbudskapen pressas på oss i allt mer påträngande takt.
Däremot förstår jag behovet av marknadsföring och jag är självklart mycket intresserad av den försäljning som skapas och den vinst de bolag jag är delägare i genererar för i slutändan landar en del av den vinsten på mitt konto men på konsumentsidan av reklamen är jag ibland skeptisk.
Det är dessutom så att viss marknadsföring kan vara rent stötande eller påfrestande och då är det ibland svårt "att välja lycka" och se världen positivt. Men vid enstaka tillfällen gör reklam mig glad. För några år sedan släppte försäkringskassan en ny app och deras radioreklam var ett litet barn som sjöng om snuviga barn i kuddrummet. Jag blev glad och lite varm i själen varje gång jag råkade höra den reklamen för jag tyckte den var rolig och jag minns den med ett leende flera år senare. Jag föreställer mig att har man en annan relation till försäkringskassan än jag har kanske inte reaktionen blir densamma men för mig är det en rolig reklam.
Häromdagen sprang jag på ett annat marknadsföringsbudskap som gjorde mig lite lycklig. Jag äter nästan aldrig ketchup men den ovan avbildade etiketten lös upp mot mig och jag var bara tvungen att stanna till, ta en bild och följa uppmaningen. Straxt efter att jag försiktigt kramat ketchupflaskan till min hustrus stora förvåning kramade jag om även henne innan vi spankulerade ut ur affären. På vägen hem förklarade jag vad som just hänt och vi skrattade gott båda två.
Livet är vad man gör det till och det är viktigt att hitta små likväl som stora glädjeämnen i sin vardag. Det här är för mig en fulländad reklamkampanj för jag har uppmärksammat produkten och dessutom spridit reklamen vidare och ger nu bolaget gratisreklam och det må vara hänt för jag gillar budskapet.
Det hade varit fantastiskt roligt om jag framöver ser folk krama ketchupflaskor när jag går till affären eller i andra sammanhang så vill du skicka mig en krambild tar jag tacksamt emot den på mail och med lite tur kan det bli ett kollage vid senare tillfälle men viktigast av allt är att du tar tillfället i akt och kramar någon. Det behövs ingen bättre anledning än att kramen kan göra dig och/eller den du kramar lite gladare, lite lyckligare. Viktigt i sammanhanget är att om det är en främmande människa du vill krama bör du fråga först för att inte riskera att hamna i trubbel men låt inte risken för avslag hindra dig från att fråga.
Kramas - Det är onsdag!
Bildkälla: Felix.se redigerad av bloggaren
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar