måndag 2 november 2015

Sparnivå 3

Jag har skrivit om mina nivåer av sparande och här följer ytterligare en nivå.

För oss som inte tjänar en medianinkomsttagares årslön per månad så gäller det att spara till de där lite dyrare sakerna vi vill eller behöver införskaffa. För de flesta tar det dessutom ganska lång tid att få ihop till det vi vill köpa, speciellt om det är någonting mer omfattande som exempelvis en utlandssemester och då är det väl lämpligt att försöka få de pengar du sätter undan att arbeta för dig så att du får lite hjälp med att uppnå ditt sparmål.

På den här nivån i mitt sparande väljer jag ofta att ta hjälp av bolag med inlåningsverksamhet som inte är förenat med insättningsgaranti. Det är oftast bra företag som sköter sina åtaganden och som har god kreditvärdighet men eftersom pengarna kommer användas i företagets verksamhet utan statlig garanti behöver man hålla lite extra koll på hur det går för företaget så att man inte slutar som en fordran i en konkurs för man hamnar ganska långt ned.

Med det sagt så finns det välkända namn på den här marknaden. Akelius Spar är helägt dotterbolag till Akelius Residential Property AB som är en av Sveriges största privata hyresvärdar och de ger en hygglig ränta på dina pengar om man räknar in hur säkra de är. Jag använder dem både på den här nivån och i min preferensportfölj fast då som ägare av deras preferensaktier. Man kan med fördel månadsspara och deras plattform är väldigt lättnavigerad.

Det finns givetvis andra leverantörer och precis som jag skrev i inlägget om nivå två så är det bara att ge sig av till en söksida och låta den hjälpa dig. Var dock försiktig för ju högre ränta bolagen lockar med desto osäkrare blir det i regel. Det händer att jag ibland använder exempelvis 4Spar för de har en hygglig kreditvärdighet, en relativt diversifierad marknad och en hög ränta. Jag håller dock en ganska liten summa pengar även på den här nivån eftersom jag oftast anser mig ha möjlighet att utnyttja de möjligheter nivå fyra erbjuder till en liknande eller ibland högre säkerhet men det är inte för alla.

Varför är det viktigt att få avkastning på sina pengar då?

Om vi antar att du sätter in pengarna på ett konto med "bara" 3% ränta för att du vill till Thailand nästa vinter och du lyckas spara undan 3.000 kr varje månad. Då har du vid den här tiden nästa år sparat 36.000 kr. Wow! Men det bästa är att du har också fått ungefär 500 kr i ränta. Pengar du inte behövde arbeta för men som nu räcker till en extra utflykt när du väl är framme.

Vad händer om du sedan inte åker på semester utan bara låter pengarna ligga i två år?

Två år senare, utan att tillföra extra pengar skulle du ha drygt 38.700 kr på kontot. Alltså 2.700 kr i ränta som du inte hade fått om du sparade på ett av storbankernas sparkonton med nollränta. Och detta är med bara 3% ränta. Tänk vad roligt vi kan ha det på sparnivå fyra med längre perspektiv och högre förväntad avkastning.

Det viktigaste är dock att spara. Jag fick frågan igår igen och det går inte att understryka nog att vill du konsumera skall det vara för egna pengar. Låna aldrig till konsumtion. Har du inte pengar till resan eller nya skor så får du vänta. Så enkelt är det.

Hur gör du?

Bildkälla: Freeimages.com




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar