fredag 13 november 2015

Varför fondsparar jag?

Jag är en inbiten aktiesparare som anser mig tillhöra kategorin värdeinvesterare där mitt fokus ligger på utdelningsbolag och bolagen skall höja utdelningen mer än inflationen varje år för att säkerställa att jag vinner i köpkraft över tid. Detta kommer också sannolikt innebära att bolaget med tiden blir värt mera vilket innebär att aktierna i slutändan blir högre värderade och totalt sett kommer min avkastning bli god.

Varför skulle då jag investera i fonder?

freeimages.com
Det finns många logiska och ologiska anledningar till detta men den främsta anledningen är att vi är två som dikterar villkoren för mitt liv. För mig är det lika viktigt vad min hustru tycker och tänker som vad jag själv anser och även om vi hela tiden konvergerar mot en mer homogen samsyn så är det en bit kvar. Jag tycker dessutom att det är sunt av flera anledningar men sparstrategiskt är det jag som är den spontane och risktagande även om de flesta i min närhet förmodligen skulle sätta i halsen om jag beskriver mig som spontan när det kommer till pengar. Det är bara för att vi pratar om olika saker.

Det har hänt att jag beskrivits som snål. Oftast av mig själv för jag har väldigt svårt för att skiljas från mina pengar men när det kommer till sparande har jag begått alla nybörjarmisstag som finns, jag har köpt chansaktier och "snackisar". Jag har "tradat" in och ut ur aktier. Jag har sålt aktier som gått bra och hållit de dåliga, jag har testat spännande, nya regioner och branscher osv. Det har min hustru aldrig gjort. Hon har lagt sina sparpengar på ett konto och varit nöjd med att hon lyckats spara oavsett ränta.

Kombinerar man dessa två så borde man landa någonstans mitt i mellan. Dessutom har jag nu ganska många fler timmar av ekonomiska studier under bältet och ett större behov av att mina pengar, våra pengar, i slutändan kan förse oss med det vi önskar i trygghet och stabilitet.

En kul studie som Claes Hemberg på Avanza publicerade där han hade kikat på män och kvinnors sparresultat konstaterade att det i hans urval, under de förutsättningarna som han studerat så är kvinnor mer benägna att välja stabila bolag med högre utdelning, bolag som huserar i stabila välkända miljöer och branscher. Avkastningshistoriken är i stort sett lika över längre perspektiv men man kan se väldigt mycket högre fluktuationer/volatilitet i männens portföljer och det borde bero på att vi, om man generaliserar lite, är mer benägna att chansa och ta risker.

Givetvis hade jag kunnat sätta ihop en portfölj som även hustrun skulle vara bekväm med men då finns det aspekten av enkelhet. Det är mycket enklare att månadsspara i 3-5 fonder och därigenom få exponering mot hela världen och samtliga branscher än att varje månad köpa olika aktier även om dessa aktier är förutbestämda. Kostnaden för att månadsspara direkt i en väl diversifierad aktieportfölj med vår sparprofil skulle bli oacceptabelt hög. Därför är en väl avvägd fondportfölj vägen att gå för den del av vårt sparande så är gemensam.

I vår fondportfölj finns huvudsakligen indexinvesteringar. Billiga, breda fonder som förväntas prestera rimligt väl på lång sikt. Till detta har vi några kryddor för att försöka öka avkastningen lite med utan att behöva vara aktiva och flytta särdeles ofta. Vår portfölj innehåller en stor portion Avanza Zero, en stor tugga DNB Global Indeks, en bit AMF Aktiefond Europa och en liten skvätt Didner & Gerge Småbolag samt Handelsbanken Kinafond (A1 SEK). De två senare är inte billiga men samtliga förutom Avanza Zero har en femstjärnig Morningstar rating och Avanza Zero har lägre rating för att den svenska börsen har surat det sista men eftersom den är gratis så tänker jag behålla den. Billigare än gratis är svårt att placera.

Man kan diskutera mina val. Exempelvis finns det nog flera som skulle ifrågasätta min Kinafond men jag tror att på lång sikt är Kina en stabil marknadsaktör som kommer att ge bra resultat.

Hur placerar du?

Bildkälla: Freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar