lördag 31 oktober 2015

Sparnivå 2

I en fortsättning gällande att beskriva mina nivåer av sparande följer nu nivå 2.

Min mamma har alltid pratat om vikten att ha en liten hög pengar undanlagda för en regnig dag och under min uppväxt regnade det ganska mycket. Jag hade alltid vad jag behövde men mer var det sällan vilket har hjälpt till att forma mig till den jag är idag. Det är svårt för mig att obeaktat spendera pengar, jag kan fundera väldigt länge över de ekonomiska konsekvenserna även gällande de minsta av inköp. Det kan vara ett hinder ibland men jag arbetar på att bli lite mindre stram i mina kalkyler. Däremot kommer jag nog aldrig släppa på mitt krav att jag skall ha en reserv om nöden skulle vara framme. Någonstans jag snabbt och utan risk för större förluster kan frigöra kapital för att klara mig ur en tillfällig svacka.



För mitt buffertkonto så har jag länge valt ett sparkonto i samma bank där jag har mitt transaktionskonto men när riksbanksräntan är negativ är det inte lätt att motivera sig till att ha pengarna där. Jag vill gärna ha lite ränta på pengarna så att inte allt äts upp av inflationen. Tyvärr är det i dagens lågräntemiljö nästan omöjligt att hitta alternativ som ger rejäl avkastning som de flesta klassar som säker. Personligen tycker jag att säker i ekonomisk termer är ett märkligt begrepp men väldigt många jag träffar anser att det blir säkert om jag lånar ut mina pengar till en bank och kontot jag använder är skyddat av insättningsgaranti. Jag håller inte riktigt med men det är en annan artikel.

Vad får vi då om vi väljer insättningsgaranti? Det enklaste sättet är att kika in på en jämförelsesida som exempelvis Compricer och jämföra sparalternativ. När jag gjorde det här om dagen landade Bluestep högst upp på listan med fria uttag, insättningsgaranti och 1.05% i ränta. Själv brukar jag växla mellan de som kommer högst och det brukar vara Bluestep, Norwegian bank och Hoist bank med flera och jag har konto hos de flesta. Personligen bryr jag mig inte så mycket om insättningsgarantin som det faktum att jag vill ha tillgång till pengarna snabbt om jag skulle behöva dem. Det är ju set som är hela poängen med en buffert. Många av de företag som erbjuder högre ränta på konton utan insättningsgaranti tar också ganska lång tid på sig att betala ut pengarna om man skulle behöva dem men med de ovanstående så är min erfarenhet att det går snabbt och smärtfritt varje gång.

1.05% ränta är inga mängder. Det täcker inte ens inflationen så på den här nivån har jag inga mängder av pengar utan bara tillräckligt för att jag inte skall känna att jag behöver oroa mig om räkningarna blev högre en månad eller om någonting oförutsett skulle hända. Jag bor i en hyresrätt så alla trasiga saker tar min hyresvärd hand om och det är få saker i mitt liv jag är beroende av men skulle exempelvis tåget vara kraftigt försenat en dag och jag riskerar att bli sen till jobbet hoppar jag in i en taxi och hoppas på att västtrafik ersätter resan men det utlägget tar jag från den här bufferten för det finns vanligtvis inte utrymme för sådana extravaganser på mitt transaktionskonto över en längre period än det tar för min buffertbank att skicka över pengarna.

Om man bedömer att man klarar sig några dagar längre eller känner att man kan tänka sig att skippa insättningsgarantin så kan man med fördel läsa under nivå 3 istället.

Bildkälla: Freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar