torsdag 29 oktober 2015

Att gå 10.000 steg

Ett av mina mål är att gå minst 10.000 steg per dag i genomsnitt. Jag har alltid varit ganska aktiv i min vardag men nu har jag ett extremt stillasittande arbete och skoltiden är inte mycket mer aktiv den.

Innan jag började den nuvarande utbildningen arbetade jag i en ganska stor lunchrestaurang, både mätt i antal gäster och yta. Vi var två kockar som försåg 1.000 personer men frukost, lunch och middag.

Vid ett tillfälle utnämnde restaurangkedjan jag arbetade för en stegräkningstävling som en del i sitt friskvårdsarbete och varje medarbetare fick var sin stegräknare/pedometer. Vi skulle registrera våra dagliga framgångar och det fanns en omräkningstabell för annan fysisk aktivitet som inte kunde mätas med stegräknaren exempelvis cykling, hemstädning, klättring osv.

Under ett normalt arbetspass gick kockarna i genomsnitt 1,5 mil vilket med en steglängd på ca 75 cm blir 20.000 steg. Efter jobbet tränade jag minst fyra dagar i veckan och aktiverade mig på en rad olika sätt.

Den senaste veckan har jag återigen mätt en normal arbetsdag efter vilken jag åkte och storhandlade, hem och laga mat och avslutningsvis en rask promenad på närmare tre kilometer. Antalet steg, 5.885 st.

Innan jag lämnade arbetet hade jag lyckats gå 1.500 steg vilket tydligt talar om för mig att mitt mål om 10.000 steg inte nödvändigtvis kommer vara så enkelt som jag trodde att det skulle bli. Även om man omvandlar alla andra aktiviteter.

På min fortsatta resa kommer jag försöka hitta fler nya sätt att utmana mig själv.

Vill du vara med på resan?

Bildkälla: Att Välja Lycka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar