söndag 27 december 2015

Vad har Listerine, Nicorette & Natusan babyolja gemensamt?

Listerine, Nicorette och Natusan är alla varumärken som tillhör Johnson & Johnsons (JNJ) varumärkesportfölj tillsammans med en rad andra välkända märken.

Ända sedan jag la om min investeringsstrategi till att följa utdelningsstrategin vilken så många av mina bloggkollegor också anammat har en aktie hägrat mer än de andra. Det verkar vara tvunget för en utdelningsinvesterare att någon gång under sin karriär plocka in bolaget i sin portfölj men eftersom jag missade kursdippen i september har jag väntat och hoppats på en billigare aktie tills jag inte klarade av väntan längre.

JNJ är onekligen ett fantastiskt bolag med många välkända varumärken vilket ger företaget ett säkert och stadigt kassaflöde och de verkar i en bransch med fina utvecklingsmöjligheter som gör det möjligt att växa i många år till. Det känns onekligen ganska bra att veta att man äger företaget som förser mig med produkterna jag använder varje dag. Det känns på något vis som om jag handlar av mig själv och på ett vis gör jag ju det. Jag äger ju numer en liten del av bolaget vilket innebär att en liten del av den vinst bolaget gör på de produkter jag köper kommer landa i min plånbok i form av utdelningar så småningom.

För att utdelningar kommer komma kan man nästan vara säker på när man investerar i JNJ. När jag köpte mina aktier var det med det sista jag hade kvar av ett litet stipendium jag mottog i början av december. Jag har inte skrivit om just det men det kanske kommer. Jag fick tag i en handfull aktier en dag när börsen surade lite och kursen gled ned precis under 101 dollar. Dagens utdelningsnivå är 75 cent per kvartal vilket ger en direktavkastning precis under 3 % om året vilket är resonabelt om man tar i beaktande följande.

Johnson & Johnson tillhör den exceptionellt exklusiva skaran av bolag som tillhör Dividend Kings vilket är sexton bolag vilka höjt sin utdelning i över 50 år i sträck. Smaka på den siffran. JNJ har efter årets höjning om 7.1 % höjt sin utdelning i 53 år. Vi kan se att de har en genomsnittlig utdelningsökning för 10 respektive 5 år på ca 8.5 % respektive 7 % och väljer man att räkna från tidigare i år blir siffrorna lite högre. Det ger att vi kan se en sjunkande ökningstakt men vi får fortfarande täckning för inflationen med riktigt god marginal och av historien att döma är det pengar på banken.

Aktievärderingen är runt en hundring inget kap men med ett p/e under 20 och en direktavkastning på 3 % köper man ett säkert och stabilt bolag som klarar av att rida ut nästan vilka stormar som helst. Enligt S&P finns det endast 3 bolag i USA med högsta kreditratingen på AAA och JNJ är ett av dessa bolag.

Givetvis hade jag gärna köpt aktier för under 100 dollar och det kommer jag förhoppningsvis att kunna göra om några månader men jag ville inte stå utanför och titta på när det här enormt fina bolaget gled längre och längre ifrån mig utan jag började med en liten position nu och kommer köpa på mig mer när värderingen i framtiden är mer lockande men tills dess är jag ändå fantastiskt nöjd med mig julklapp till mig själv. Det har känts som om det har saknats mig något och nu har jag fyllt detta hålrum hur fånigt det än kan låta.

Om inte annat så är det här köpet nyttigt för mitt förhållande för min stackars hustru (som inte är alls lika förtjust i dagliga börsuppdateringar som jag är) har fått uthärda ett evigt tjatande om det här bolaget under våra långa kvällspromenader i flera månaders tid och nu kan jag äntligen fokusera på någonting annat och ge henne en liten respit tills nästa tvångsmässiga beroende faller på mig. Äntligen kan jag gå och handla utan att trånande sträcka mig efter en barnolja och längta till den dag jag äger bolaget som säljer den.

Jag skall försöka hålla mig borta från köpknappen till nästa år, mest för att inte skicka in mer pengar i ISK och KF så här nära inpå årsskiftet men den som lever får se. Yppar sig rätt läge kommer jag inte kunna hålla mig borta men en vis man föreslog nyligen att vi sannolikt kommer se en kursrusning innan nyår och en tråkbörs den första veckan 2016 om man får tro de senaste årens historiska mönster och med lite tur kan jag därför inleda nästa år med hela decemberlönen kvar på kontot för en hel rad urladdningar mot stora, fina utdelningsbolag.


Bildkälla: Forbes.com

2 kommentarer:

  1. Jag lyckades trycka in en ansenlig summa under hösten när det dippade. Minns specifikt en morgon då kursen föll handlöst. Tror jag fick några för 85 dollar... Snacka om att börsen kan vara kortsiktig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Halle!

      Jag hade älskat att ha varit i ekonomiskt läge att kunna plocka upp bolaget då men tyvärr. Men jag kommer försöka hålla lite torrt krut i kanonen ifall marknaden råkar misshandla JNJs aktiekurs igen inom en överskådlig framtid.

      Radera