tisdag 22 december 2015

Hur väljer jag bolag?

Det är viktigt att analysera de bolag man planerar att bli delägare i. Jag är analytiskt inklinerad som en följd av utbildning och karriärval men säkert också sedan barnsben och detta kan ses som ett hinder i vissa fall men en fördel i andra.

Jag försöker oftast lösa problem istället för att se anledningen bakom problemet. Jag tänker oftast i siffror och beräkningar och missar oftast de mjukare värdena. Detta, precis som så många andra saker, arbetar jag med under det pågående projektet Att Välja Lycka. En analys skall ju vara att dela upp problemet i mindre delar och förstå vad som är underliggande.

För en tid sedan läste jag en jämförelse mellan aktieanalyser och dejtande. Jag minns inte vem jag borde tacka för jämförelsen men jag minns att det gällde ett långsiktigt investeringsperspektiv och jag fastnade för jämförelsen för många aspekter är liknande. Speciellt för någon som hela tiden måste fundera på vad som utgör romantik eftersom det inte kommer naturligt.

När vi försöker hitta vår framtida partner, den vi skall dela livet med, bli gamla tillsammans med, då kan vi fundera över hur väl personen hanterar sin privatekonomi. Vi kan bry oss om nuvarande arbetssituation, bostad och sparande eller så kan vi vara långsiktiga.

För mig är det långt viktigare att den jag har framför mig går ihop med min familj, att hon får mig att skratta, gråta och leva, att hon utmanar mig intellektuellt och att jag kan föreställa mig ett liv ihop med henne, än vad hon för tillfället arbetar med och hur mycket pengar hon har på banken och jag misstänker att det gäller för de flesta.

Precis likadant är det när vi väljer bolag att investera i om vår placeringshorisont är avlägsen. Ett investeringsperspektiv på 10 år, 20 år, 30 år eller varför inte ännu längre innebär att det är viktigare att fokusera på kvalitativa, mjuka egenskaper hos företaget man vill investera i. Vad är det för produkter och tjänster som produceras och säljs? Är det svårt för konkurrenter att slå sig in på marknaden för att företaget är stort och har fördelar av det eller av att produkterna är så fantastiska? Sköter företaget sina åtaganden, håller det sina löften till anställda, kreditgivare och ägare? Försöker de minimera sin miljöpåverkan och försöker de fungera medmänskligt i sin dagliga verksamhet?

Givetvis är det viktigt att gå tillbaka några år och se hur företagets siffror ser ut och försöka spåra trender för att förhoppningsvis kunna förutsäga någonting om framtiden men spelar dagens aktiekurs verkligen så stor roll om 30 år? Om företagets försäljningssiffror bara ökade 4.5% det här kvartalet och analytiker hade hoppats på 4.8% kommer det troligtvis påverka dagens aktiekurs en del men i det långa loppet spelar det nog inte så stor roll.

Jag håller således på att försöka lära mig att välja bolag, mer med hjärtat, samtidigt som jag aktiverar min analytiska sida för att inte gå i några ekonomiska fallgropar på vägen.

Hur analyserar du?


Bild: freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar