fredag 4 december 2015

Godisbudgeten blir aktier

Löftet om att avslöja vad jag använder mina sparade godispengar till kvarstå och den analytiskt lagda skulle eventuellt kunna dra vissa slutsatser av inläggets rubrik och tidigare artiklar i serien.

Jag har noga kontemplerat mitt val med min strategiska lins framför ögonen och konstaterat att jag behöver göra några aktiva val. Jag investerar i bolag vilka delar ut pengar till sina aktieägare varje år och denna utdelning skall helst öka i storlek från år till år också. Detta utesluter bolag som exempelvis Cloetta då de inte delar ut för tillfället och även om jag väldigt gärna hade ägt Cloetta baserat på deras historiska kursutveckling och vissa fundamentala aspekter så får de inte plats i min portfölj för närvarande. Däremot riskerar min hustru att få ett par aktier i julklapp om jag inte lyckas hitta någonting mer romantiskt att lägga under granen.

När jag tittade i listan över bolag jag följer fanns det några trevliga kandidater vilka jag skrev om häromdagen men då mitt kapital givetvis är begränsat är jag tvungen att välja. Jag funderade länge och väl men konstaterade snabbt att Unilevers utdelning svänger en del mellan åren och det utesluter dem just nu. Procter & Gamble försvann ur urvalet efter längre eftertanke men de behåller sin plats på listan över potentiella kandidater. De är just nu rimligt prissatta men jag oroar mig lite för de senaste årens relativt svaga försäljningssiffror och de efterföljande marginalproblemen vilka kan resultera i att utdelningen framöver påverkas.

General Mills var mycket svårare att välja bort, dels på grund av att det var det sista bolaget med egna godisrelaterade varumärken men också för den historiska utdelningstillväxten vilken över en tioårsperiod ligger på över 9.5 %. Dock ser det ut som om utdelningstillväxten håller på att sjunka något för ser man till de senaste fem åren är vi nere på lite över 7 % i genomsnitt men även det är riktigt bra. Tyvärr anser jag att ett p/e på över 27 och ett aktiepris en hårsmån från den högsta noteringen genom tiderna är avskräckande och jag anser att aktien på de här nivåerna är fullt värderad och riskerar att leverera liknande kvalitet de närmaste åren.

Det slutade således med att jag valde Wal-Mart Stores. De har haft ett kämpigt år och aktien handlas nu till samma pris som i början av 2012. Alla ekonomiska fundamenta ser bra ut och det enda jag kan se är att analytiker och marknaden i stort tror att företaget kommer få det svårt att i framtiden leverera på samma nivåer som det har gjort historiskt. Jag tror inte att internethandel lyckas slå ut Wal-Mart inom en snar framtid och jag tror inte att de kommer hejda sin utbredning i de tillväxtområden de etablerar sig i. Jag ser kurstappet som en korrigering till mer rimliga nivåer och är därför bekväm med att initiera en position i dagsläget.

Wal-Mart handlas till ett p/e på ca 12.5 och de lämnar en kvartalsutdelning på 49 cent vilket i dagsläget ger en direktavkastning precis under 3.3% vilket i de här avseendena är en trevlig nivå. Räknar man dessutom in att den genomsnittliga årliga utdelningstillväxten de senaste 10 åren ligger på 11.3% och även om man ser att det saktar ned lite och kikar på de senaste fem åren är tillväxten fortfarande på över 6 % vilket är fantastiskt och skänker mig tillförsikt inför framtiden. Att bolaget dessutom har delat ökat utdelningen varje år sedan 1974 gör att jag mår bra med mina nya aktier.

Vad tycker du om Wal-Mart?

Bild: freeimages.com

2 kommentarer:

  1. Har också en del Wal-Mart i protföljen. Började köpa redan på 75 dollar för flera år sedan, insirerad av Lundaluppen. Som tur är så har dollarförstärkningen nästan neutraliserat kursnedgången. Har tankat lite senaste månaderna, både till mig, barnen och frugan. Men det kan nog bli några till framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Halle!

      Som riktigt långsiktig investerare tycker inte jag att nedgångar spelar så stor roll. Jag ser det snarare som ett sätt för mig att få fler aktier för samma pengar och ett bättre genomsnittligt inköpsvärde. Jag skrev ju för ett tag sedan om det magiska U:et och med Wal-Mart måste det ju så småningom vända uppåt så jag tankar nog fler när det lider. Just nu älskar jag Castellum som i dagarna ramlat under sitt substansvärde i pris.


      http://attvaljalycka.blogspot.com/2015/11/varfor-ar-manadssparande-viktigt.html

      Radera