söndag 13 december 2015

En naturlig promenad

För en liten tid sedan var jag ute och promenerade och träffade på en hel hög charmtroll som stod och plirade nyfiket på mig bakom en raggig kalufs av ovårdat hår. Jag tycker det är fantastiskt att ha denna möjlighet att kunna ge mig ut och uppleva vår natur och våra omgivningar. Det är ett privilegium jag vårdar ömt och jag hoppas att våra barn och barnbarn också skall ha möjlighet att uppleva djur och natur på så här nära håll.

Charmtroll
För några år sedan såg jag ett populistiskt program av och med Jamie Oliver i vilket han undersökte kosten på engelska (eller om det var amerikanska) skolor och han kunde konstatera att ungdomarnas relation till mat var något begränsad. Som före detta kock svider det i hjärtat att veta att mångas enda relation till mat är det de ser i kyl- och frysdisken på snabbköpet.

En viktig framtidsdröm jag när, är att jag skall kunna förse mina framtida barn med en djup och ingående förståelse för var vår mat kommer ifrån. Man kan än så länge odla det mesta i jorden runt oss och jag hade gärna sett att alla någon gång fick möjlighet att själv dra upp en morot eller rödbeta ur jorden, skölja av den och tillaga den eftersom detta skänker en direkt kontakt med ett kunskapsområde vi håller på att förlora.

Missförstå mig inte nu. En större förespråkare för industrialismen än jag får ni nog leta efter men det är något visst med att odla sin egen mat. Som ett litet steg i rätt riktning köpte jag nyligen aktier i Archer Daniels Midland Co (ADM). Även om det är ljusår ifrån att odla egen mat gör de kommande utdelningarna bolaget ger att jag kommer lite närmare mitt mål att kanske köpa en liten gård någon dag, på vilken jag har den ekonomiska friheten att arbeta utan att behöva känna de annars tvingande ekonomiska tyglar ett heltidsarbete innebär.

Jag tar även varje tillfälle i akt att på varje centimeter fönsterbräde och balkongyta odla allt jag kan. I lägenheten växer kryddor av alla de slag under vår, sommar och höst och jag älskar den sprakande färgprakt mina chiliplantor ger. På balkongen växer sallad och grönsaker och när hustrun får lite fritt spelrum poppar det upp blommor lite här och var.

Livet är så mycket mer än att sitta inlåst på ett kontor från morgon till kväll och jag börjar precis inse detta. Att Välja Lycka är vad jag gör varje dag när jag tränar, investerar, bloggar, twittrar, lär känna nya människor men också när jag arbetar och studerar. Varje dag blir mitt liv rikare och det är framför allt ni, mina vänner och medmänniskor som berikar mig och för detta är jag för evigt tacksam.

Just nu löser stormarna av varandra. Är det inte Helga som väsnas, ja då är det börsen som bråkar, men jag kommer fortsätta ta en lugn promenad i höstmörkret tillsammans med de jag håller kärast och månatligen investera i stora och starka företag med fokus på utdelning. Att investera långsiktigt är som att sköta om en fruktträdgård. Tålamod och långsiktighet ger rikligt med frukt lite längre fram och det finns ingen anledning att stressa för inget blir bättre av det. Ge det tid och om tillräckligt lång tid kommer du kunna leva av frukterna ditt utdelningsträd frambringar.

Det är bara några veckor kvar till jul och de flesta har förmodligen tusen andra saker att tänka på men nästa gång du är och köper mjölk köp även valfri chilifrukt, gröp ur kärnorna och lägg dem att torka på ett fat. I mitten av januari när du kastar ut granen sätter du några av de torkade fröna i en liten kruka med fuktig jord och försöker se till att krukan är rumstempererad och får så mycket ljus den kan få. Håll jorden fuktig så skall du se att lagom till midsommar borde du kunna skörda de första av dina egenodlade chilifrukter. När du ändå håller på börjar du månadsspara någon hundring eller två i en billig indexfond på ett investeringssparkonto och då har du satt det första fröet som en dag leder till friheten att bestämma själv.

Vad är lycka för dig?

* Inlägget publicerades ursprungligen på odlaminmat.se den 10/12-15

Bildkälla: Att Välja Lycka

2 kommentarer:

  1. Lycka för mig är att umgås med familjen, vara frisk, ha saker att göra och att få egentid.

    Har inte sett denna blogg tidigare. Gillar den! Bra jobbat.

    Allt gott!
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel!

      Tack för din kommentar. Det är en ganska ny blogg så det är inte konstigt att du inte hittat hit förrän nu men du är hjärtligt välkommen.

      Radera