måndag 28 december 2015

Betydelsen av en promenad

Vår vanliga kvällspromenad är lite drygt fem kilometer och tar oss runt 45 minuter. Vi har aldrig tagit tiden men det tar inte fullt en timme och vi behöver längre tid en en halvtimme oavsett dagsform och väder. Dessa 45 minuter innebär en ungefärlig förbränning på 300 kalorier. Detta motsvarar ungefär en skål müsli med yoghurt eller ett par smörgåsar och ur det perspektivet kanske det inte är så otroligt motiverande men min hustru var vid tillfälle på en föreläsning i näringslära när föreläsaren sa att en viktuppgång på 10 kilo under en period om fem år kräver bara att du föräter dig på motsvarande ett äpple om dagen.

Ett äpple om dagen för mycket gör alltså att du på fem år går upp tio kilo. Samma teori verkar stjälpa oss i vår hälsa som hjälper oss i vår ekonomi. Ränta på ränta är oerhört trevligt när vi tittar på vårt sparande men det är inte lika spännande när vi tittar på vågen så den där promenaden kan vara viktigare än man tror.

Jag vill hävda att den där promenaden har fler viktiga fördelar än bara det att den hjälper till att hålla kilona borta. Många studier visar att regelbunden motion hjälper till att förebygga hjärt- och kärl sjukdomar, benskörhet, diabetes, sömnproblem och magproblem med mera. En hel rad med saker jag hoppas slippa eller som minst hoppas kunna skjuta på framtiden så långt som möjligt och om det räcker med en liten promenad om dagen är jag helt nöjd.

Min ökade motion kostar mig således en ökad förbränning. 10.000 steg om dagen innebär en kaloriförbrukning på ca 500 kcal vilket motsvarar en hygglig lunch och hade jag låtit bli motionen borde jag i teorin kunna äta mindre och alltså spara en tjuga om dagen men för den där tjugolappen får jag livets billigaste hälsoförsäkring. Jag besparar mig sannolikt massor av lidande och en mängd krämpor och den samhällsekonomiska besparingen av att jag inte utvecklar diabetes eller andra sjukdomar, relaterade till en stigande grad av bukfetma, är enorm.

Jag ser det alltså som att jag sparar pengar på att promenera eftersom mitt skattetryck kanske blir marginellt lägre av att jag utnyttjar vården en aning mindre. Tänk om alla våra medmänniskor hade tänkt likadant, vad lite vård vi hade behövt konsumera och vad mycket billigare vårt sociala skyddsnät hade blivit.

Tänk vad utilitaristisk man kunde bli av att filosofera över en promenad så här på tidiga kvällen. Oavsett vad som driver dig, motiverar dig är det viktigt att komma ihåg att den bästa motionen är den som blir av.


Bildkälla: Att Välja Lycka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar