fredag 18 december 2015

25 år på jobbet

Det är inte jag som varit med i 25 år men firman jag arbetar extra på fyller 25 år i år och för att fira detta hade det planerats en heldag av aktiviteter och kvällen avslutades med en riktigt fin middag. Jag känner mig enormt hedrad att på ett så självklart sätt bli inkluderad på en arbetsplats som denna när jag bara arbetar några dagar i veckan.

Jag arbetar på ett familjeföretag där de anställda som inte är del av familjen är i klar minoritet. Givetvis kan det ge upphov till intressanta situationer, både positiva och negativa och det viktigaste i denna situation är att fokusera på det positiva.

Få arbetsplatser jag varit på har varit så välkomnande som den jag är på nu och att känna sig delaktig och uppskattad på jobbet, är något jag tidigare varit ganska svältfödd på. Därför är det extra roligt att för en gångs skull känna att jag ser fram emot nästa arbetsdag. Jag håller tummarna för att det skall hålla i sig och att min rastlöshet ska stilla sig något.

Som jag skrev ovan firade bolaget för några veckor sedan 25-års jubileum och vi började med att glida runt på segway och det var en ny upplevelse för mig. En upplevelse jag djupt kan rekommendera om du någon gång får möjligheten att testa. Speciellt underhållande är det att se ett gäng glada, ganska uppklädda kontorsråttor susa runt bland motionärer och dagisbarn. Att välja lycka innebar för dagen att göra det mesta av min första gång på denna teknikbest och efter tre kvart gick jag och vann kontorstävlingen.

Dagen fylldes senare med en lång rad spännande och givande upplevelser jag känner mig enormt mycket rikare av att bära med mig, men viktigast för mig är att minnas tiden innan livsresan mot en bättre framtid.

För bara några år sedan hade jag sannolikt haft svårt att motivera mig att börja arbeta på ett ställe med så stor upplevd risk för slitningar och den begränsade trygghet det innebär att arbeta på ett litet företag. Jag hade också tvekat inför att följa med på ovanstående eskapader i tron att inget gott kan komma av att visa mer av sitt sanna jag för chefen än absolut nödvändigt.

Idag välkomnar jag de möjligheter som finns på ett litet företag. Möjligheten att vara delaktig, göra skillnad, att kunna utvecklas och att kunna avancera och bygga sin egen framtid. Idag hoppar jag glatt på tåget när det gäller nya utmaningar, spännande sociala interaktioner och alla andra spännande situationer man ställs inför på sin arbetsplats.

Det lever givetvis kvar vissa reservationer och osäkerheter men konstigt vore det väl annars. Jag har långt kvar på min livsresa och jag förväntar mig kunna växa som människa hela livet. Huvudsaken är att fokusera på det positiva, på möjligheterna och på glädjen. Det kommer göra möjligheten för ett positivt utfall i varje given situation, mycket högre.

Hur tacklar du livet?

Bild: Adam Brookes/freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar