söndag 12 februari 2017

Veckobrev 6 - Heminredning

Vet ni hur många inredningsbutiker det finns? Och inte nog med att de finns överallt omkring oss. De finns på nätet också så man kommer aldrig undan dem.

Vi hade mer än vi behövde när vi flyttade in vilket ni fått höra om i flera månader. Jag har suttit här och skrivit ut min plåga om att behöva sälja, skänka och slänga gamla saker men väl på plats konstaterade vi ändå att det var lite som behövdes. Det saknades någon lampa eftersom vi helt plötsligt fått väldigt många fler utrymmen att lysa upp och vi behövde några dukar och uppsättningar gardiner m.m. Inga stora grejer men det tvingade ut oss i butiker.



Min vana trogen sprang jag ju först in på nätet och kollade rabattkoder och erbjudanden från de annonsörer jag har tillgång till via bloggen men det gav ganska lite. Det enda som var av intresse var att Hemtex hade något erbjudande på "utvalda" gardiner för 99 kr/st men då är de så fula att det i regel är en gardinlängd och man behöver ju oftast två så det blir ändå pengar.

Nu är jag inte främmande för att använda en symaskin. Jag är till och med ganska hygglig på att sy men tar man en snabb sökning på exv Ikea ser man att deras billigaste par gardiner kostar 49 kr/paret. Nu råkar de gardinerna vara av sort och kvalitet som jag har svårt att se poängen med men visst. Det man får i rent material är 2,5 meter fullbreddstyg för 49 kr vilket innebär 19,60 kr/meter och nu skulle jag ha skrivit att det billigaste tyget på metervara de hade på Ikea kostar 19 kr/m men det är tydligen inte sant längre för det finns ett spetstyg för en tia metern och då skulle man faktiskt kunna spara några kronor på att göra det själv men det är inte många kronor i slutändan.

Nu är det inte tunna spetsgardiner i skräptyg vi vill ha i vår nya lägenhet så herr AvL fick gott pallra sig iväg på lediga lördagen och besöka heminredningsbutiker och hem kom vi med allsköns pyssel men inga gardiner. Nu råkar det vara så att vi bor ett par hundra meter ifrån en Hemtexbutik och en eftermiddag när jag kom hem hade hustrun varit där och rekognoserat för tydligen hade den butiken utförsäljning på ett antal gardinlängder till halva reapriset och en del var riktigt fina tydligen så av bar det igen.

Efter den resan hade vi shoppat upp nästan 300 kr och plånboken skrek i förtvivlan men den vanligtvis så snåle maken i ovan nämnda konstellation var riktigt lycklig för i påsarna vi hade med oss hem fanns en kappa till köket och tre hela uppsättningar gardiner i fin kvalitet.

För mig är det tveklöst ett kap att kunna bekläda fyra rums fönster för 75 kr/st och betänker man att vi i det stora vardagsrummet valde vita gardiner från Ikea för en hundring paret kan jag konstatera att vi kom exceptionellt billigt undan och sånt gillar vi. Ett fin och ombonat hem för för under femhundra kronor. Det är också tveklöst billigare än jag hade kunnat lösa själv med liknande färger och kvaliteter och då mår jag extra bra.

Vad har du gjort i veckan?


Bildkälla: ikea.se


2 kommentarer:

  1. Bra att ni stöder Hemtex och därmed Ica där vi är aktieägare. ;)
    http://www.icagruppen.se/om-ica-gruppen/#!/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är väl alla pengar bättre än inga pengar men nettomarginalen på mina inköp kan omöjligt varit hög även om man förmodligen borde göra en beräkning av täckningsbidrag och nöja sig med det i just det här fallet :-)

      Jag är alltså inte ICA-gruppens mest lönsamma kund men jag kanske bidrar lite...

      Radera