söndag 19 februari 2017

Fördummande att inte äta godis

Jag har ju bestämt att inte äta godis i år för att försöka motverka den expansion herr AvL upplever runt sin egen mittsektion men eftersom jag är en stor vän av forskningen och vetenskapen känner jag nu att jag vacklar i min övertygelse.



För några veckor sedan läste jag en artikel i veckans affärer där de skrev om en studie som kommit fram till att 30 g choklad om dagen i en månad ger tillväxt i hjärnbarken vilket då tyder på att man blir en gnutta klyftigare om man regelbundet äter mörk choklad. Det finns en mängd liknande forskningsresultat som visar på de positiva hälsoeffekterna av choklad så den här typen av fördummande avhållsamhet jag nu ägnar mig åt riskerar att ha allvarliga negativa konsekvenser.

Därför frågar man sig, nu när abstinensen river i kroppen som hungriga vargar, om det egentligen var ett så klyftigt val eller om det är rimligare att bara hänge sig åt chokladfrosseri i förhoppning om att hjärnan skall växa sig stor och stark i samma takt som buken svullnar.

Eftersom det i text kan vara svårt att förmedla ironi är det nu jag noterar att jag i ovanstående text inte nödvändigtvis är helt seriös utan jag kommer fortsätta min kamp mot mitt sockerberoende men det är ändå ganska kul att höra att det finns studier som visar att man kanske kan må lite bra av choklad i rimliga mängder.

Ta hand om er nu


Bildkälla: freeimages.com

10 kommentarer:

  1. Jag brukar poppa popcorn eller riva morötter som alternativ. Både mycket nyttigare och mycket billigare. I värsta fall kan man ju alltid svänga ihop något enklare bakverk som chokladbollar om abstinensen blir för stark.

    Försöker komma ifrån att köpa godis just för att det är både dyrt och onyttigt men chokladkakor köper jag då och då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skall försöka bryta ett beroende så jag försöka låta bli att hitta substitut men morötter är ett bra alternativ. Jag har aldrig gillat popcorn men det är en hyggligt rimlig konsumtionsprodukt prismässigt och kalorimässigt som alternativ till godis, det kan jag hålla med om :-)

      Radera
  2. Du kan ju också äta annan god mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är aldrig det som är problemet. Det är väldigt lätt att toppa av med sötsaker efter en rejäl måltid. Dessertmagen är en annan mage än matmagen.

      Radera
  3. Försöker hålla oss till att enbart äta godis på lördagar, vilket ibland känns som en dålig idé när suget kommer mitt i veckan. Mörk choklad tillhör inte favoriterna här! Kämpa på :)

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte försöka vara "ren" lagom till introduktionen av lördagsgodis för jag tror det blir svårt att helt utesluta sötsaker ur barnens diet men jag skall försöka minimera det och då går det ju inte an att pappa knaprar i tid och otid :-)

      Radera
  4. Håll ut så länge som möjligt så kommer det mesta av godiset bli oätbart på grund av den överdrivna sötman. Mörk choklad är nästan fine dining i vissa fall och har en mycket lägre sockerhalt än godiset med mer färglada förpackningar, så hellre det än en kexchoklad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har testat det där flera gånger och det är som med allt annat man är beroende av. Det är ganska äckligt de första gångerna men sen är man fast så för min del är det nog total abstinens om jag alls klarar det när det kommer till sötsaker... men det gick ju med cigaretter så varför inte...

      Radera
    2. Jag är som du när det gäller godis - antingen all in eller total avhållsamhet. Är nu inne på mitt fjärde godisfria år, så det går även om det är tufft i början. Kämpa på! :-)

      /Fru Avfart Frihet

      PS. Vår drygt 3-åring har fortfarande inte ätit en godisbit i sitt liv, trots två godisätande äldre syskon (som numera i princip bara äter godis när de är på barnkalas). :-)

      Radera
    3. Snyggt :-) Hustrun äter fortfarande inte godis men hon äter desserter när det bjuds. Hon har varit godisfri i typ 15 år så jag vet att det går... Det är bara jag som är kass :-)

      Jag älskar att höra att barnen kan avstå godis på det viset. Det inger hopp. Jag kollade på en populärdokumentär med Jamie Oliver om socker och hur det förstör om man tillåter det. Jag tycker att socker har en fullständigt rimlig plats i våra liv men man får inte låta det gå till överdrift...

      Radera