lördag 18 februari 2017

Veckans recept - När det är kris runt medelhavet

Ni kanske har märkt det att vi har haft en livsmedelskris i Sverige. Det är ganska spännande för det visar hur sårbara vi är, hur marknadsekonomin fungerar och varför vi har jordbruksstöd i Sverige; allt i en liten väderleksrapport.

För tydligen är det så att det har varit lite kallt i länderna som brukar förse oss med sallad under vinterhalvåret och frosten har tagit skördar vilket gjort tillgången på olika salladssorter låg, priserna höga och för första gången på länge upplever vi brister i vårt livsmedelsförsörjningssystem.

Eftersom det bara är sallad så kanske de flesta inte tycker att det är särdeles viktigt men när man går ned till den lokala butiken och vill köpa lite isbergssallad för tacokvällen och konstaterar att de skrumpna isbergssalladshuvudena som ligger i en korg är den enda salladsliknande substansen i hela butiken och för dem skall de ha 120 kr/kg; ja då blir det inte sallad till tacosen hemma hos familjen AvL.

Detta fick mig också att fundera på hur man löser situationen vid tillfälliga utbudsstörningar. I vår familj löser vi det genom att äta andra saker än det som just för tillfället är dyrast i affären. Det blev en del svensk husmanskost och för den som ville ha krisp blev det rårivna morötter eller coleslaw. Gott, nyttigt och billigt.



Kåldolmar med potatismos och gräddsås

I veckan som var gjorde vi en gammal favorit som vi inte gjort på evigheter men som passade bra nu när salladen var slut. Kåldolmar kan vara riktigt gott om man inte är lika försiktig med kryddningen som skolmatsalarna runt om i vårt avlånga land tenderar att vara.

Det är också ett ypperligt sätt att bli av med gammalt kokt ris som man bara blandar ned i köttfärssmeten. Personligen använder jag inte grädde i smeten utan på sin höjd mjölk. Jag gillar också att experimentera lite med kryddorna. Senast tog jag i en rejäl klick ajvar relish vilket blev riktigt angenämt. Jag hade också lite vitlök för att få lite extra stuns.


Vad gör man med vitkålsstammen som man enligt receptet skall skära bort och slänga? Möjligheterna är många men jag brukar finhacka den och röra ned den i köttfärssmeten. Det är mat och det finns ingen anledning att slänga den.

mat.se hittade jag koldolmar från Dafgård för 27,95 kr/portion. För den pengen får du 400 g färdiglagad, fryst mat och för ovanstående 9 kr får man laga själv men slutresultatet landar på drygt 700 gram käk per person och även en person som herr AvL blir mätt på det. Lägg till en krona så får du en klick lingonsylt också. Namnam. Om vi helt bortser från att hemlagat är godare och man får precis så mycket som man vill ha så kostar då ovanstående 18,93 kr/portion mindre.


Jag brukar ta i från tårna när jag räknar men låt oss vara en gnutta försiktiga och bara anta att man byter ut ett enda mål mat per månad under sitt yrkesliv och således sparar en knapp tjuga per månad. När man går i pension har man då knappt en kvarts miljon kronor i portföljen vilket är en extra trygghet på ålderns höst som väldigt få faktiskt har sett på populationen som helhet.

Allt som behövs är en gnutta kreativitet och eftertanke



Bildkälla: jesiica, att välja lycka, z2036.blogspot.se





2 kommentarer:

  1. Oj, jag hade inte riktigt koll på det ed salladen. Men rent generellt tycker jag det alltid brukar vara som så att när man vid veckohandeln lämnar grönsaksavdelningen, då ser man att det där kostar en avsevärd andel av den totala matkostnaden! Även om vi inte äter överdrivet mycket av det. Riktigt dyrt för det mesta tycker jag.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Vi äter ganska mycket sallad och försöker använda färska grönsaker i många olika delar av vår kosthållning. I vanliga fall får man bara välja de grönsaker som är billigast eller i säsong just då så blir det inte så farligt dyrt.

    SvaraRadera