lördag 14 januari 2023

Hur länge håller konserver?

Jag har hittat en youtubekanal där två grabbar har hittat på roligheter i tio år. Jag är således ganska sen på bollen men jag fastnade för att de äter saker och gör roligheter av det.

En serie de har är att de försöker få tag i riktigt gamla saker. Allt från konserver till chokladkakor och så kollar de om det går att äta.


När jag gjorde lumpen höll försvaret fortfarande på att använda upp de beryktade "guldburkarna" och datummarkeringen på burkarna, om de ens fanns, lämnade en hel del att önska. Jag vet att jag stoppade i mig en burk där datumet antingen var "bäst före" eller "förpackningsdatum" (det var inte specificerat). Datumet var i vilket fall som helst satt till ett tag innan jag föddes och den obligatoriska datummärkningen infördes inte förrän 1985 så det kan ha varit riktigt gamla grejer...

Nå ja. Det var ingen fara med maten. Den var lika bra (eller dålig) som den var när den stoppades i burken och för en hungrig soldat var det fest.

Gänget bakom ovanstående youtubekanal konstaterar dock regelbundet att mat som förvarats runt 30-40 år närmar sig någon form av "bäst före". Konservernas innehåll börjar dofta lite och de vågar inte äta det.

På livsmedelsverkets hemsida står det att helkonservers hållbarhet skall vara över ett år i rumstemperatur. 

Som med allt annat skulle jag säga att det gäller att titta, lukta och smaka (i den ordningen). Upptäcker man inget fel på produkten är det nog inget fel på den och då spelar det inte så stor roll vilka siffror som står på burken.

Det kommer alltid stå en samling konservburkar i skåpen hos familjen AvL.

Med lite torkade örter, ris eller pasta och några konserver som exv krossade tomater, tonfisk eller skivade champinjoner kan man bygga en hel måltid. Några burkar fiskbullar, makrill i tomatsås och pastejer och patéer är också saker som har ett högt näringsvärde eller en relativt hög grad av glädje i sig givet att graden av kris är ganska hög.

Nu behöver inte graden av kris vara särdeles hög för att jag skall uppskatta en hygglig paté men ni fattar vad jag menar. Har man varit utan mat ett tag är en skål ljumma fiskbullar en lyxmåltid och avsevärt mer spännande än en burk kall pölsa.

Men skåpmaten får gärna bytas ut med jämna mellanrum så det är ju bra om man har saker som man uppskattar och använder så att man inte bara samlar sakerna för att kunna sälja till galna youtubers 90 år senare.

Vad är det äldsta du ätit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar