lördag 28 januari 2023

Frozen cheesecake

För något år sedan var jag hemma hos en kompis som uttryckte sin förmåga i matlagning som sådan att här serveras den enda dessert jag någonsin lärt mig att tillaga. 

Och det var en gammal hederlig frozen cheesecake. Komplett med tunt skivade kiwiskivor och kaksmulor som dekoration precis som på 80-talet.

Och helskotta vad gott det var.


Jag säger inte att alla klassiker är bra men vissa är tidlösa. En frozen cheesecake kan man variera i all oändlighet med olika bottnar, olika smak på fyllningen eller på dekorationen men redan vid det absolut mest grundläggande receptet är det en riktigt god och fin dessert.

Det är också en förhållandevis lätt rätt att göra som går att förbereda långt innan och som dessutom inte är så farligt dyr.

Jag ställde mig och gjorde en egen för några veckor sedan när vi för ovanlighetens skull var friska nog att få besök en helg och för ca 70 kr fick vi en tårta som rimligtvis ger 12 bitar i alla fall så straxt under sex kronor biten för en lyxig, krämig lördagsdessert. Det är inte fy skam.

Har du någon klassiker du uppskattar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar