lördag 18 december 2021

Chiapudding för att minska kaloriintaget?

Ett för högt kaloriintag i relation till mängden aktivitet som herr AvL utsätter sig för har varit ett stående tema här på bloggen de senaste fem åren.

Som de flesta vet innebär ovanstående kombination att man belönas med en s.k. DadBod vilket bara är en romantiserad omskrivning för lönnfet.

Eftersom jag är av naturen lat försöker jag ibland hitta andra vägar att justera formen på min rotunda lekamen. Den enda andra delen i ekvationen är att minska intaget av kalorier.

Men kalorier är goda. Speciellt de som är chokladdoppade eller fettdrypande. De kalorierna är de bästa. Strösslar man dessutom salt och socker på dem blir de gudomliga.

Men så hittade jag konceptet chiapudding för några år sedan. Chiafröet är ett frö från den kransblommiga kulturväxten Salvia Hispanica. Fröna var basföda redan på mayaindianernas tid men det var först när en galen amerikan började beskriva fröet som ett superlivsmedel som det blev poppis i västvärlden och det var inte förrän 2010.


Chiapudding

Det vanligaste receptet där chiafrön är med om man googlar det verkar vara chiapudding. Det är en pudding gjord på ca 3 msk frön som blötläggs över natten (rör om några ggr) i 2 dl mjölk eller mjölksubstitut och någon form av smaksättning exv vaniljpulver.

Så långt är allt gott och slutresultatet blir ju som tapiokapudding för den som smakat det. tapiokapudding är gjort på stärkelsepärlor från kassavaroten men utöver det så är det nästan samma sak :-)

Min högst personliga åsikt är att chiapuddingen är en ganska smakfattig och konsistensutmanad sak att äta. Framförallt om man skall äta det till frukost.

Jag gissar att det är därför alla recept föreslår att man kombinerar sin pudding med en rejäl portion fruktsallad vilket innebär att du dels får en frukostdessert i stil med fruktyoghurt men också att du inte längre har en kalorisnål måltid.

Utan frukt är varje portion ca 50 kcal vilket är en tiondel av en rejäl tallrik havregrynsgröt innehåller. Jag lovar att jag skulle ha mycket svårt att trycka i mig tio portioner chiapudding till frukost så det borde vara ett bra substitut men skickar man på en handfull fruktbitar och kanske lite nötter för textur så har man helt plötsligt en måltid som för all del bara innehåller 200 kcal men som i alla fall jag inte kommer stå mig på till närmelsevis lika bra som en skål havregrynsgröt.

Men då blir det ganska gott så jag har som ambition att testa ett tag i alla fall så får vi väl utvärdera vad det lider.

Har du testat?

4 kommentarer:

  1. Oh ja...många gånger! Levde nästan på chiapudding en period...Mitt tips är att just tillsätta olika nötter och frukter, och ganska mycket. Samt variera! Det blir trist med äppelbitar varje dag. Dessutom brukar jag lägga i typ frysta hallon eller mango i chiablandningen innan jag ställer det i kylen över natten. Då har man liksom frukt i botten från början, och slipper problemet med att det "bara" är chiaslask kvar i botten...Så brukar jag toppa med rostade kokosflingor och passionsfrukt. Gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise

      Tack för tips och idéer. Klarar du att bara ställa in den i kylen och låta den stå? För mig blir det bara en kladdig, hård klump i botten om jag gör så. Jag måste röra flera gånger under kvällen innan jag sedan låter den vara för natten.

      Passionsfrukt låter gott. Det var längesedan jag unnade mig.

      Radera
  2. Jag äter keto sen ett år tillbaka. Mycket fett, lite kolhydrater, och en del protein. Så trycker i mig fet mat och går ner i vikt. Chiapudding gjort på kokosgrädde med lite hallon eller dyl mättar kanonbra och man är inte heller sugen på mellanmål som när jag äter gröt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där sa du ju någonting fullständigt rimligt. Jag kan ju inte göra den på mjölk. Den måste ju ha ett högre fettinnehåll precis som all annan keto.

      Radera