lördag 16 november 2019

Göra egen glass?

Det händer; inte särdeles ofta men det händer att jag gör egen glass. Jag har ingen glassmaskin för det har jag aldrig tyckt varit aktuellt. Jag skulle använda den så sällan att det verkligen inte finns ett värde i att förvara den men jag har gott om vänner som inte hyser sådana fördomar mot attt förvara onödiga prylar så ibland lånar jag en.

Man behöver inte en glassmaskin, ens om man gör glass. Det går alldeles utmärkt att göra en sats glass, ställa in den i frysen och röra om med jämna mellanrum. Eller fixa en massa is och två metallbunkar. En metallbunke att ha isen i och en att ha glassmeten i. Ställ smetbunken i isbunken och rör om. Ta-da. Glassmaskin.



Men men... Att göra glass. Det är inge svårt.

Jag är ganska säker på att man kan hitta tusentals recept. Det ena krångligare än det andra. Jag har sett recept med och utan gelatin, med och utan glukossirap, med och utan mjölk, hela ägg eller bara äggula osv.

Givetvis kan man krångla till det hur mycket som helst men en enkel grund är

1 dl Mjölk
1 dl Grädde
1 äggula
1/2 dl socker
Smaksättning

Problemet med ovanstående är att det är lite för lite för att man skall kunna vispa ägg och socker på ett bra sätt så gör minst dubbel sats.

Receptet blir en ganska "nyttig" glass och det tycker jag är ganska tråkigt så jag brukar ha mer grädde och mindre mjölk och jag är inte helt främmande att söta mer men kanske med lite brynt socker eller honung.

Det du behöver göra är att vispa grädden i en bunke och vispa ägg och socker i en annan. Rör ner mjölken i äggsmeten och vänd ned grädden när mjölken är utblandad. Smaksätt med vanilj eller choklad eller någonting annat roligt.

Viktigt att tänka på. Gör man på det viset får man den enklaste tänkbara glassen men då kommer man också äta rå äggula. Det kan vara oangenämt och det kan, om man köper fel ägg, vara farligt.

Vill man engagera sig aningen mer blandar du mjölken och grädden med exv vanilj. Värmer tills det nästan kokar och under tiden vispar du ägg och socker fluffigt sedan häller du på gräddmjölken på äggen och skickar tillbaka smeten i kastrullen.

Nu kommer det knepiga för du skall nämligen sjuda smeten i ett par minuter (tänk 4-5 minuter) och smeten skall helst inte gå över 85 grader. Har du en termometer är det bra. Smeten får inte koka för då får du äggröra.

När du är klar kyler du alltihop och vips har du en ganska avancerad och mycket god glassbas att smaksätta med jordgubbar, hackad choklad, blåbär eller varför inte punsch?

Ekonomi

Grundreceptet kostar ca 22 kr/liter exkl smaksättning. Köper du en vaniljstång idag får du betala mellan 40-60 kr/st vilket är absurt men så är det och jag skulle nog inte göra mer än två liter glass per vaniljstång och då är du uppe i en femtiolapp per liter glass.

En bättre vaniljglass får du för runt 30 kr/liter men då är det mycket mindre vanilj i.

Smaksätter man glassen lite mer exotiskt blir det inte fasligt mycket dyrare och det är väl då det blir skillnad. En liter Ben & Jerrys eller Häagen-Dazs går lös på allt mellan en hundring och hundrasjuttio kr litern i en välsorterad Willysbutik och om du byter mjölk mot grädde, knäcker i någon extra äggula, kryddar med en hel vaniljstång per liter, några minimarshmallows och en rejäl hög hackad, fin choklad kommer du fortfarande inte upp i de summorna. Ringla över lite hemmagjord chokladsås som du gjorde för ett par kronor och du kommer vara i himmelriket för ungefär hälften så mycket pengar som det skulle kosta att köpa det färdigt.

Men den stora vinsten är så klart att du får det precis som du vill ha det och kan imponera på gästerna med egen, hemmagjord, ekologisk glass.

Enda gången jag gör glass är när jag vill ha någonting som inte finns. Det är ganska sällsynt med whiskyglass. Eller en citronglass som är så syrlig att grädden skär sig. Eller varför inte morot/lakritsglass?

Gör du glass?



7 kommentarer:

  1. Gör Parfait då och då. Hjortron vanligtvis, Lingon ibland med en touch av kanelstång. Åkerbär, men det blir mer sällan för bären är så sällsynta. Äger ingen glassmaskin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Goda smaker. Här nere i södern är ju hjortron lite svåråtkomligt (eller svindyrt) men jag hittade nyligen ett mullbärsträd som eventuellt kan ge lite glass nästa år och blåbär finns rikligt :-)

      Radera
    2. Har flera små hjortronmyrar bara inom 1km radie från stugan. Ger inte så mycket yield...men 5-10 liter årligen. Klarar jag mig på. Direktavkastningen kan sägas vara stabil och på lagom nivå.

      Mullbär har jag bara provat torkade.

      Radera
    3. Sicken lyx :-) men jag hade nog inte överlevt där för tydligen är jag väldigt attraktiv för stickande insekter. Första omgången blåbärsplockning i år genomfördes i heltäckande klädsel men tröjan var lite tunn och jag hade inget myggnät över huvudet men likväl balaklava. Myggen bet igenom tröjan på axlar och rygg när jag plockade vilket gjorde att jag inte lyckades värja mig helt och kom hem med över 40 myggbett efter en två timmar lång skogstur...

      Det kan vara besvärligt...

      Mullbär är, i mitt tycke, bäst torkade men de smakar lite annorlunda färska så de borde kunna bli en hygglig sirap att smaksätta glass med.

      Radera
  2. Isbjörnar på gatorna och Mygg är vanliga förekommande fördomar om Norrland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar att det inte finns särdeles mycket mygg där? (Isbjörnar får man väl ändå komma utanför Sverige för att höra som fördom? Eller?)

      Nu gissar jag att det beror på hur långt upp i Sverige man kommer och jag är oerhört sällan norr om Östersund så jag kan inte säga att jag vet vad som gäller men mellan Karlstad och Östersund brukar myggorna försöka ta livet av mig när jag ger mig ut i skogen. Både genom att försöka äta upp mig men också genom kvävning som följd av sin mängd.

      Men vi har allt tillräckligt med dem här också men de är aningen färre i urban miljö med närliggande saltvatten.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera