måndag 11 november 2019

Bud på Swedol - 35 % premie


Inlägget  innehåller affiliatelänkar

Idag kom så det nästan väntade budet på Swedol. Nordstiernan, som är huvudägare i Swedol, är också huvudägare i Momentum Group vilka äger Tools. Momentum Group lägger ett bud på hela Swedol backat av Nordstiernan.





Budet är uppdelat i två möjligheter. Antingen får man 46,50 kr/aktie i kontanter eller så får man 0,4 aktie i Momentum Group. Premien är ungefär 35 % om man väljer kontanter men bara 21 % om man väljer aktier.

Jag har bara som hastigast kollat på siffrorna i Momentum men jag känner spontant att det man får om man väljer att gå över som aktieägare där är ett sämre bolag än det man redan har. Det är väl också därför man känner att man vill sammanfoga verksamheterna? Det innebär att siffrorna i Momentum kan bli lite bättre för just nu verkar man ha hälften så hög vinst i relation till omsättning som Swedol. Momentum är också aningen dyrare än Swedol och tillväxten ser ut att vara lägre.

Swedol är mitt tredje största innehav med straxt under 5 % portföljvikt och man skulle kunna tro att det här är en positiv nyhet för mig men jag blir inte särdeles glad. Dels är det inte tillräckligt mycket pengar för att dessa 35 % skall ha en materiell effekt eftersom portföljandelen bara är 5 % men detta innebär också att jag förlorar ett bolag ur portföljen jag mycket gärna vill äga.

Jag har inte hunnit bilda mig en uppfattning ännu men det känns sannolikt att det här budet kommer gå igenom och instinktivt lutar jag åt att ta kontanterna och om jag tycker att det vore rimligt att äga Momentum får jag väl köpa den aktien då; när jag väl bestämt mig.

15 % extra pengar, kontant i näven blir ännu mer eftersom Momentum är 17 % dyrare sett endast till P/e multipeln.

Vad skall jag nu göra med de extra tusenlapparna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar