onsdag 24 november 2021

Lundbergföretagen - ytterligare ett fundament i portföljen

Inlägget innehåller reklam från Avanza

Investmentbolag är mitt sätt att fuska till mig möjligheten att äga mängder av bolag men bara ha ett relativt begränsat antal aktier.

Den här gången är det min ambition att försöka hålla ned mängden aktier en aning, speciellt jämfört med de 80-100 jag hade innan vi sålde av hela portföljen.

Lundbergföretagen*

Jag köpte nyligen en handfull aktier i Lundbergföretagen* för mellan 475-490 kr/st. Alla köp gjordes till någonting som var i paritet med beräknat substansvärde.


Lundbergföretagen* är ett investmentbolag med fastigheter/bygg, råvaror och industri... Typ. Man får en del bank också och en kul sak är att portföljen innehåller 18 % Industrivärden* vilket i sig är ett investmentbolag där man får i stort sett samma innehav som ovan men med lite Volvo också. Skillnaden är att när herr Lundberg köper Industrivärden* så gör han i regel det till substansrabatt vilket innebär att han får mer för sina pengar vilket givetvis gynnar oss som äger Lundbergföretagen*.

Det här är åter igen ett tvärsnitt ur den svenska ekonomin likt Investor* men istället för sjukvård får man fastigheter och jag tycker att det finns en del attraktiva inslag i Lundbergs portfölj. 

Det är inte småbolag man får men vi har Holmen som är en av Sveriges största privata skogsägare vilket skulle kunna vara en leverantör till framtidens energiomställning, hållbart boende och e-handel.

Man får också Essity* och SCA på ungefär samma tema men med Essity* inkluderar vi också megatrenden åldrande befolkning.

Siffror

Bolaget har levererat en avkastning aningen bättre än Stockholmsbörsen. Gissningsvis beror en del av det på innehavet i Indutrade vilka har växt fantastiskt bra och fortsätter sin förvärvsagenda men också för att portföljen är ganska koncentrerad och Lundberg kan vara relativt aktiv i när han väljer att köpa.

Aningen bättre än stockholmsbörsen kan låta förrädiskt dåligt men aningen bättre är allt som behövs.

Lundbergföretagen exkl utd jämfört med OMXSGI på 10 år

På 10 år har stockholmsbörsen avkastat 358 % vilket blir en genomsnittlig årlig avkastning på hela 16,5 %. Det är massivt. Under samma period har Lundbergföretagen* gett en avkastning på 454,5 % vilket ger 18,7 % per år.

Drygt 2 % bättre i genomsnitt över 10 år gör stor skillnad. Jag kunde inte hitta en rättvisande graf där både börsens utdelning och Lundbergs utdelning fanns med så bilden ovan är inte helt rättvisande.

Jag resonerar som så att om herr Lundberg kan fortsätta vara lite skicklig i när han väljer att köpa aktier genom sitt bolag och kanske kanske dessutom hitta nya möjligheter till investeringar så kommer företaget utvecklas bra. Om jag då kan välja att köpa aktien när den är så billig som jag kan få den både sett monetärt men också i relation till substansen så borde även mitt innehav utveckla sig bra.

Lundbergs handlas ganska sällan till mycket rabatt. Det bästa man kan hoppas på är mellan 0-10 % och 10 % händer sällan. Ett bra tillfälle, i min bok, att köpa aktien är (givet att portföljens totala värdering är någorlunda rimlig)  när man får lite rabatt på aktien samtidigt som Industrivärden handlas till mellan 10-15 % rabatt. Händer det dessutom när börsen har surat en aning är det ännu bättre men (om inget drastiskt händer veckorna mellan att jag skriver och publicerar inlägget) nu tror jag ändå att det är en ganska hygglig tid att köpa lite. 

Horisonten bör ändå vara 10 år eller mer när man köper aktier och jag kan be att få tala om att om jag lyckas få 18,5 % i genomsnitt per år de kommande tio åren likt bolaget gett de senaste tio åren - då kommer jag skratta hela vägen till banken.

Det skulle vara ungefär dubbelt det jag räknar med som drömscenario för portföljen och redan det jag räknar med räcker gott och väl för att familjen skall nå sina mål med god marginal.

Äger du Lundbergföretagen?


Länkar markerade med * är en s.k. affiliatelänk. Om du följer den länken och köper någonting eller blir kund kommer jag få en provision för det. Tack för att du väljer att stötta mig på det viset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar