lördag 4 december 2021

Förbokning på ICA

Jag har aldrig ägt aktier i ICA Gruppen för jag har alltid tyckt att aktien varit för dyr. Det skulle kunna vara så att aktien faktiskt varit för dyr eftersom den "bara" genererat 101 % totalavkastning de senaste 5 åren medan börsen genererat 124 %.

Jag vill nu påstå att för en så trygg och stabil investering som ICA Gruppen så är 101 % på 5 år en mycket god avkastning så jag får erkänna mig slagen av börsen. Eller rättare att det gamla uttrycket "The stock market can remain irrational longer than you can remain solvent." - John Keynes, stämmer på väldigt många platser och situationer.



Nu var det inte aktien jag tänkte prata om, och efter budet på ICA Gruppen så kommer jag säkert inte skriva väldigt mycket mer om den aktien i framtiden heller, utan ett fenomen jag noterat det senaste dryga halvåret.

Någon gång i våras bestämde sig många ICA-handlare (kanske alla, kanske fler butikskedjor - jag vet inte och jag har inte gjort så noggrann forskning på ämnet) att börja med förbokning av storpack via sociala medier.

//En snabb sökning säger att Willys här i stan inte använt sin Facebooksida på flera år och Coop använder sin för att berätta vilka erbjudanden de har//

Det är en win-win och faktiskt riktigt bra erbjudanden ibland. Självklart måste man ha koll på vad saker och ting kostar och man skall inte köpa saker som man inte behöver men när man får erbjudande om att köpa ett helt lock kaffe för halva priset blir det ändå några kronor billigare än när det är rea på Willys.

Det man får beställa är olika från dag till dag och det handlar oftast om hela lådor av saker. Personligen skulle jag aldrig få för mig att köpa en hel låda färska odlade blåbär (12*125g) för 150 kr men en hel låda jumbomango (5 st, totalt drygt 5 kg) för 50-60 kr kan jag helt klart tänka mig när det är säsong.

Jag vet att många som rör sig i den lilla fiskdamm som är ekonomibloggarnas skyr ICA som pesten eftersom det är en "dyr" butikskedja men precis som allt annat måste man väga in flera olika saker. Jag väljer ofta ICA och då försöker jag hålla mig till erbjudanden eller ICAs egna varor som ofta har hög kvalitet och som, i vissa kategorier, jämförbart pris med exv Willys.

Att de har börjat gamifiera sina sociala medier tycker jag är roligt och för mig innebär det att jag ibland kan handla saker billigare. Förhoppningsvis innebär det att ICA koncernens omsättning ökar och även om marginalen på den typen av försäljning borde ju vara avsevärt lägre än vanligt men det är mycket säker försäljning med mindre svinn och mindre personalkostnader än vanligt så win-win.

3 kommentarer:

  1. Hej AVL!
    I början skriver du att börsen avkastat 124%, hela stockolmsbörsen ink utdelning? ICA skriver du avkastat 101%,det är väl då utan utdelning?

    Jag handlar nästan uteslutande på ICA och tycker inte att det är så dyrt som alla påstår. ICA har bra erbjudanden och helt klart det bästa utbudet. Det räcker för mig. Handlar ju också om var butikerna ligger kontra var man bor. Då är Ica närmast för oss dessutom.

    Har inte sett dessa förbokningar du skriver om. Måste kolla om jag missat något eller om det är så att min ICA butik inte erbjuder detta.

    Mvh PB?

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare PB?

      Det skall allt vara inklusive utdelningar på båda. Jag skrev det här innan uppköpserbjudandet men jag tog allt infon om Icas avkastning från deras egen hemsida och det ser ut att stämma nu när jag kilar in och dubbelkollar även om den hemsidan är aningen begränsad.

      Jag har hittat förbokning på flera orter här i Västsverige men det är ju de mindre handlarna i regel och där jag hittat det är via Facebook.

      Lycka till
      //AvL

      Radera
    2. Okej, kanske blir korrekt innan budet. Jag tittade på dagens kurs och då har aktien avkastat 98% exk.utdelningar. Därför jag blev förvånad. Ica har ju delat ut rätt okej under denna perioden också.

      Tack för tipset om förbokningar, ska absolut kolla upp det.

      Mvh PB?

      Radera