lördag 29 oktober 2022

Jordärtskockssoppa med champagne

För 10-15 år sedan gjorde en kompis till mig en bankettmåltid för ett sextiotal personer och en av rätterna var en jordärtskockssoppa jag bär med mig för alltid.

Jordärtskockan är en sådan där växt som är nästan omöjlig att bli av med, varje planta ger väldigt mycket och de som gillar knölen är den ljuvlig och för de som inte gillar den är det avskyvärt... Lite som koriander.

Förra ägarna hade satt vitlök och jordärtskockor i en pallkrage och i våras tittade det upp innan jag hade hunnit bestämma strategi för den odlingsyta jag hade.

På en tredjedels pallkrage fick vi 4-5 kg skockor och jag gissar att det hade kunnat bli det dubbla om jag inte hade glömt att vattna till och från under den mycket torra sommaren.

Nå ja, receptet då.


Som en av förrätterna i en måltid behövs det ganska lite soppa per portion så det här receptet är för 6-8 personer men vill man äta det som lunch bör man räkna 3-4 personer och det är nog inte dumt att servera lite bröd till.

250 g jordärtskockor
2,5 dl vispgrädde
2 dl crème fraiche 
1,5 dl champagne
50-100 g vitkål
1 msk honung
salt, peppar och persilja

Det man gör är att skala och koka skockorna tills de är mjuka. Häll av vattnet men spara ett par dl som buljong. Mixa skockorna till en puré. 

Strimla vitkålen och fräs i stekpanna med lite honung.

Vispa grädden fluffig men inte hård.

Dags att montera. Hetta upp purén och buljongen till strakt över ättempertur, blanda i crème fraiche och låt det hela komma upp i värme igen. Stäng av plattan. Sen häller du i champagnen och vänder i grädden. Smaka av med salt och peppar.

I varje skål lägger du lite av vitkålen, häller över soppan och strösslar lite hackad persilja över.

Om man vill lyxa till det ytterligare droppar man några droppar tryffelolja över varje portion och serverar med en grillad brödbit eller en handfull jordärtskockschips.

Det här är lyx gjord på en mycket ödmjuk grönsak. Man måste inte ha champagne men man vill ha ett vin som ger syra och strävhet till den annars ganska söta soppan och man vill ha luften som kolsyran ger.

Berätta gärna om du testar receptet.


4 kommentarer:

  1. Wow, det här lät ju väldigt spännande. I en perfekt värld testar jag och då säger jag till såklart! Än så länge nöjer jag mig med att dregla. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett väldigt bra recept och man kan med fördel göra purén av skockor, blanda ben med buljongen och frysa alltihop. Sen när man är redo för soppa är det bara att köra.

      Radera
  2. Intressant att du tar upp just att jordärtskocka är nästan omöjlig att bli av med! I Sverige ses den ibland som lite av en delikatess men i ett av länderna där jag bodde berättade några goda vänner som bjöd på just jordärtskockssoppa att den sågs som ogräs då folk hade ätit den under kriget. God soppa oavsett blir det oavsett och det här receptet verkar riktigt trevligt! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för mig att den på vissa ställen räknas som invasiv. Det räcker ofta med små rotbitar kvar i marken för att den skall ta sig igen nästa år... :-)

      Radera