lördag 15 oktober 2022

Avstängda element

Vårt radhus värms med direktverkande el vilket så klart hade kunnat vara lite svettigt i dagsläget men vi köpte en luft-luftvärmepump i höstas och det gör ett väldigt bra jobb.

Jag roade mig häromdagen med att kika in på mina sidor hos min nätleverantör och de har en automatisk jämförelse över åren om man klickar för att se sin förbrukning.

I september förra året satte vi på elementen. Jag kan se det eftersom det var en mycket tydlig höjning av förbrukningen från en dag till en annan. Värmepumpen installerades inte förrän i november så några månader körde vi helt på elradiatorer och med en mycket lägre grad av medvetenhet avseende förbrukningen.


September är nu inte en av de månader då vi förbrukar mycket el men det är ändå roligt att se att de åtgärder vi gjort har haft effekt. September 2022 förbrukade vi 33 % mindre el än samma månad 2021 och om jag tolkar SMHIs väderstatistik korrekt var det kallare i år än förra året.

Med årets elpris är det en knapp tusenlapp lägre elräkning och det är ju inte fy skam.

Fru AvL har börjat knorra över att det händer att det är kallt på golven på morgonen så antingen blir det till att höja temperaturen eller så får jag leta efter läckage runt fönster och liknande.

Jag vet inte riktigt vad mer jag kan göra för att energieffektivisera vårt hem just nu men jag hittade en formel för att beräkna värdet av tilläggsisolering så det kanske kan vara någonting att roa sig med när hösten biter sig fast på allvar. Vi har bara 15-20 cm isolering på vinden så det finns lite kvar att göra.

Har du några energisparande tips för någon som är ganska bekväm av sig och som har gjort allt som aftonbladets 10 tips för att sänka elräkningen har att erbjuda?

4 kommentarer:

  1. Varför inte köpa innetofflor? Enkel och duglig lösning på kalla golv. Behöver du verkligen samma temperatur i huset när ni är på jobbet, eller på natten? Det kan du enkelt styra med reglersystem. Vatten tar mycket, så kortare duschar reducerar mycket och är inget störande. Vill du ha timpris och följa priset så kan det hjälpa en hel del om du är beredd ändra era vanor. Det kan vara smart att kolla om element längst bort från pumpen ska vara igång, för då cirkulerar luften och värmen bättre i huset.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var längesedan jag läste fysik nu så du får hjälpa mig men vi har lvp på nederplan, sovrum på andra våning och inredd vind. Borde inte värmen självmant leta sig upp? Fast jag kanske är helt ute och cyklar? Varje sovrum har ju tilluft så det kanske blåser ut all varmluft ur rummet i takt med ventilationen?

      Radera
  2. Med detta sagt så har vi med lvp, men jag lyckades ändå reducera elbehovet 30 procent i Sep mot fg år, när jag väl började reflektera över ämnet.

    SvaraRadera
  3. Att isolera är bra, se dock till att ventilationen är fullgod. Hyr eller låna en värmekamera och gå igenom alla ställen både ute och inne, kolla speciellt de områden där ni upplever att det är kallt eller drar mycket. Hur mycket isolering har ni i grund, väggar? Taket är dock där den gör störst nytta, och vinden är ju enkel att isolera själv.

    SvaraRadera