tisdag 19 juli 2016

Säljer halva innehavet i Kinder Morgan

Det är väldigt ovanligt att jag säljer aktier men häromdagen ansåg jag att det fanns anledning att minska lite i Kinder Morgan. I höstas köpte jag upp till ett par procent av portföljvärdet i KMI och extrem volatilitet följde vilket man kunde förvänta sig. Något jag inte förväntade mig var att jag vid ett köp råkade köpa på fel konto vilket innebar att halva mitt innehav låg utanför min utländska KF och så ville jag inte ha det.




Jag har en långsiktig tro på bolaget men jag känner att värderingen i dagsläget är en gnutta ansträngd så jag valde att sälja av de aktier som låg utanför kapitalförsäkringen och därigenom minska lite i en sektor som hustrun är begränsat förtjust i. Jag fick en totalavkastning på drygt 20 % på de aktierna inkl utdelning men det är småpengar i sammanhanget så inget att hoppa högt över, men alla bäckar små.

Vad som nu är kvar kommer få ligga där till jag ser vad som händer i bolaget men jag är tveksam till att öka i energisektorn oavsett den potentiellt goda avkastningen. Vi försöker hålla våra investeringar relativt hållbara i familjen och hustruns uppfattning av hållbarhet inkluderar inte bolag som KMI så vi får väl se vad som händer framöver.

Hur hanterar du din energisektor?


Bildkälla: kindermorgan.com

8 kommentarer:

  1. Jag äger i dagsläget inget energibolag. Känner dock att jag skulle vilja få in några bolag i utilitiessektorn. Helt enkelt sånt som måste ha på ett eller annat sätt.

    Fortum har jag kikat lite på men jag kommer aldrig fram till om jag tror på bolaget eller inte:/

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också lite sugen på Fortum men man skulle vilja ha tålamod att vänta till nästa utdelningsannonsering innan beslut. Jag har svårt att se att de skulle klara av att hålla nuvarande utdelning långsiktigt men man vet aldrig.

      Jag funderar på att peta in någon hundring i superfonden Danmark i AVL portföljen för att få en slant i både hållbar energi och medicin. Kanske...

      Må väl

      Radera
  2. Kinder..... en snabb googling och jag är numera "upplyst" om vilket Kinder företag som är vilket! Man lär sig något nytt varje dag! ☺

    SvaraRadera
  3. Det beror ju rätt mycket på vilka energislag det rör sig om... kol, olja och uran går fetbort för mig; naturgas avstår jag gärna från också (även om tex Dynagas är väldigt frestande - iofs inte en energiproducent per se, men transporterna är rätt centrala i hanteringen de med).

    Sol-, vind- och vattenkraft investerar jag gärna en slant i om jag tror på företaget och kan få vettig utdelning. Jag äger tex en del Eolus, och bevakar ett antal andra företag som utvecklar eller säljer intressant energiteknik men som inte delar ut än (bla Minesto).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på Vestas men behöver läsa in mig för att köpa och jag har dålig koll på sektorn över lag. Eolus har jag i ärlighetens namn inte kikat på alls. Hög direktavkastning och ett rejält p/e men mer än så vet jag inte. Utbilda mig gärna.

      Radera
  4. Äsch, jämfört med Nobina är väl Eolus p/e på knappa 60 inget att bråka om... :D

    Eolus bygger vindkraftparker, främst åt andra operatörer även om de har drift och egen kraftproduktion också. Det rör sig till stor del om långa projekt med en hög andel av betalningen vid slutleverans, och åtminstone i en del projektupplägg äger de parkerna själva under byggperioden vilket gör slutleveransen till en "försäljning av anläggningstillgångar" med allt vad det innebär bokföringstekniskt. Kassan tycker väldigt bra om sådana försäljningar, men resultaträkningen och p/e gör det inte nödvändigtvis.

    Verksamhetsmässigt är de väl etablerade (grundade 1990), och det jag hört om dem hittills från bekanta i branschen - iofs bara ingenjörer, inga ekonomer :) - är positivt. Sedan har ju vindbranschen sina egna problem med tex politiska beslut, låga elpriser och ökande konkurrens från solceller och andra förnybara energikällor; framför allt de politiska aspekterna är nog det jag ser som den största risken framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nobina har ett p/e på 40 ungefär vilket är högt nog (https://borsdata.se/nobina/nyckeltal). Avanza har strulat till p/e beräkningen med att blanda in förra årets märkliga siffror.

      Jag lyssnade på en podd där man intervjuade crowhater och mantrat där var att om tekniken är bra kommer ekonomin att följa efter och även om jag inte är lika såld på det resonemanget som han känner jag nog ändå att jag hellre lyssnar på ingenjörer som säger att bolagets produkt är lysande snarare än en ekonom som spekulerar i företagets potentiella framtid.

      Det ser ut som om jag behöver titta på Eoulus helt enkelt. Du ger ett bra sälj speech :-) Tack

      Radera