torsdag 16 juni 2016

Hur skall man göra när börsen åker berg & dalbana?

Jag blir som ett barn på julafton när börsen är knallröd var enda dag. Vilket paket skall jag öppna?

Det är med viss ångest jag loggar in på depån och ser alla fina bolags aktier på negativt territorium igen och botten på penningpungen är för länge sedan nådd. I måndags dök SAS preferensen och jag skopade upp ett gäng till för 514 kr men det var en ynklig liten knallpulverpistol jag hade att ta till för att fälla närmare 10 % direktavkastning.

Det viktigaste är väl att inte gråta över spilld mjölk och i mitt fall handlar det om att göra det bästa av situationen. Jag tradar inte och är således näst intill oberörd av att mina befintliga aktier tappar i värde. Jag tror inte att bolagen jag köpt kommer sänka utdelningen drastiskt nästa år utan snarare höja och om aktierna då blir billigare får jag fler pengar för mina pengar. Det var fyra år sedan H&M gav 4 % direktavkastning senast. Den här veckan har jag gjort mitt bästa för att låsa in den typen av avkastning för framtiden. Nordea är nere på treårslägsta, trots gårdagens rekyl, och avkastar 7.8 % om utdelningen hålls oförändrad.



Jag tror fortfarande att börsen skall ned en bit och jag tror inte det är någon brådska att få in pengar på börsen utan tror att jag kommer hinna få både en och två löner innan det vänder och oavsett vad som händer är jag ganska övertygad om att mina utdelningar kommer vara högre nästa år än de är idag.

Hur agerar jag nu? Jag köper (nästan) allt jag kommer över.

Lycka till allihopa.


4 kommentarer:

  1. Håller du koll på diversifiering och riskspridning när du köper i dippar?

    Jämfört med den strategi jag försöker följa är jag för närvarande lite väl tung i dagligvaror/retail och alldeles åt h-e för tung i fastigheter/byggindustri, men när det är storrea på H&M, Clas Ohlson och Castellum samtidigt är det ändå väldigt frestande att fylla på just de områdena ytterligare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Oerjan!

      Nej jag har inte någon direkt koll på diversifieringen inför varje köp men jag försöker sprida gracerna och gör ju månadsavstämningen varje månadsavslut och då får jag ganska god koll på läget men i ärlighetens namn, om man tankar i tre-fyra bolag vid dippar är man fyra gånger mer väldiversifierad än majoriteten av svenska aktiesparare och bolagen du nämner är förmodligen inte bedrövligt att ligga tungt i på sikt.

      Men rent generellt kan jag hålla med dig. Jag ligger tungt mot handel och fastigheter men känner mig lugn.

      Radera
  2. Kommer nog att satsa på H&M men kanske fylla ut med Castellum och Hemfosa också. Men avvaktar innan jag bestämt mig för utländska aktier. Jag är inte helt missnöjd med min diversifiering men det syns ändå att det är OMX S30 som tar mycket stryk just nu. Bland mina fonder är det SPP Aktiefond USA som håller skutan flytande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är naturligt att det är mer turbulent i Europa i väntan på Brexit men siktar man på en långsiktighet i sitt sparande är volatilitet inte negativt.

      Radera