torsdag 23 juni 2016

Anonyma svar blir dyrare - en prisgenomgång

I lördags publicerade jag som vanligt veckans recept och denna gång var det zucchiniplättar med tzatziki som stod på menyn. För att tilltala fler läsare brukar jag försöka göra en kostnadsberäkning vilken jag slänger med och då kan man också se ungefär hur mycket av varje råvara jag använt. Inga konstigheter än så länge. Dock fick jag en kommentar gällande mina beräkningar vilken med fördel kan läsas nedan.

"Jag tycker du fuskar med priserna, mjölk kostar minst det dubbla och det är ganska mycket jag har svårt att se att jag kan få till dina låga priser.


Kul dock med lite annorlunda recept, det får prövas. Vilken ö var det förövrigt du besökte?"

Kul att du gillar inspirationen. Jag tänker besvara detta i delar där jag börjar med att berätta att jag var medvetet vag gällande vilken ö jag besökte och anledningen är att jag inte minns vad den hette och därför kan jag tyvärr inte ge ett bättre svar än - jag vet inte.

Fusk
Jag älskar att få den här typen av nördiga, kritiska kommentarer för eftersom jag inte skrivit ut priset per förpackning utan bara priset på det jag använt behövs det att den anonyma kommentatorn räknar lite baklänges och då komma fram till att hen anser att jag har fel vilket tyder på ett intresse och engagemang och det är kärlek.

Med det sagt vill jag å det bestämdaste sätta ned foten och hävda att jag aldrig skulle få för mig att fuska med beräkningarna för det spelar verkligen ingen roll. Jag lagar min mat och äter med nöje och därefter skriver jag om det för att inspirera andra. Däremot är jag inte mer än människa och när det kommer till mjölken i receptet vilken beräknas till 4 kr/liter kan jag konstatera att jag räknat fel. Felet kommer sig av att jag anser att man bara behöver en halv sats pannkakssmet men att räkna på det skulle endast ha ett akademiskt värde eftersom det är opraktiskt att dela ett ägg men att dubbla mängden zucchini gör att det blir väldigt mycket varför jag bestämde mig för att köra en sats smet och då missade jag helt enkelt att dubbla priset på mjölk av bara farten. Det blir dessutom godare med mer pannkakssmet så varför inte.

När det kommer till övriga priser är jag en opportunistisk konsument. Som gammal kock är det bara att gå runt i butiken och köpa det som är billigt. När jag kommer hem fixar jag någonting av det jag har hittat. Detta gör att vi äter relativt varierat men också att vi äter förhållandevis billigt.

Tyvärr har jag inte för vana att samla på mina kvitton men jag är ganska lat så det brukar ta ett tag för mig att tömma plånboken på de kvitton jag ändå får med mig. Nu råkar det vara så att de köp som gjordes i samband med ovanstående måltid saknas i min kvittosamling men jag roade mig i helgen med att skaka fram en del kvitton från det Coop Forum jag bor granne med och en del bilder från den lokala Willysbutiken där jag ofta handlar och resultatet är följande.


Bilden är inte fullständig och en del av de ingående delarna är av ruggig kvalitet vilket beror på att hustrun inte är lika förtjust i det jag håller på med som jag är, varför jag var tvungen att smygfota med mobilen. Jag fick inte med mig mjölk eller kryddor och där kanske jag skall bidra med ytterligare en liten detalj från mitt liv och det är att jag är både gluten- och laktosintolerant vilket gör att alla sådana produkter jag köper är långt dyrare än det ni vanliga dödliga brukar plocka med er från butikerna. Dock är det så att det händer att jag köper "vanlig" mat för att det blir billigare och hustrun kan med fördel äta den sorten. Vid tiden för skapandet av ovanstående recept hade Coop erbjudande på 2 x 1 liter Coopmjölk för 15 kr, de hade också gurka för så lågt som 7.90 kr/kg och de hade ett ställ med småburkar kockenkryddor de reade ut för 5 kr burken. Jag köpte mjölken men dill och gurka hade jag hemma i mängder men det var ungefär de priserna jag antog.

Nu kommer vi till det mysiga och spännande i kråksången. Butikerna byter priser varje dag. När jag köper vitlök brukar jag köpa en ganska hygglig påse för de håller sig ganska länge och jag använder mycket. Sist jag handlade kostade den 39.90 kr/kg men det hade ändrats till nu. Coop hade zucchini för 9.90 kr/kg under en dag när jag var där. Dagen innan och dagen efter kostade zucchinin 9 kr/st men förmodligen på grund av ett feltryck blev just den dagen billig (och ja, jag går förbi Coopbutiken nästan varje dag så jag har hygglig koll på priserna :-) ).

Men låt oss räkna på det vi kan bevisa och för att vi då skall komma hela vägen har jag saxat priser från mathem.se och mat.se enligt nedan.




Och innan ni börjar skrika att jag gjort fel igen. Turkisk yoghurt och grekisk yoghurt är näst intill perfekta substitut vid matlagning och det hade funkat att välja en vanlig neutral yoghurt som får rinna av lite i ett kaffefilter också. Zucchinin vägde väldigt nära ett halvt kilo stycket. Dill och övriga kryddor är jag tvungen att uppskatta eftersom det är en näst intill försumbar vikt och kostnad.


Vi landar således på ett portionspris på 3,80 kr och i lördagens beräkning var kostnaden 3,60 kr/portion. Jag har inga som helst intentioner att förringa denna kostnadsökning om drygt 5,5 % för hade samma sak hänt på aktiemarknaden hade jag varit den förste att uppmärksamma felet men jag vill då tipsa om några detaljer att ta med i beaktningen när ni studerar ovanstående. Använder du 30-50 ml av gurkvattnet du pressar ur gurkan för att späda din tzatziki kommer dina gäster förmodligen inte märka någon skillnad. Det innebär att du kan ha i 20 % mindre yoghurt i receptet och ändå få samma mängd sås av jämförbar kvalitet. 20 % mindre yoghurt ger en besparing på 19 öre/portion (0,95kr*0,2). Skulle du välja att inte salta fullt så rigoröst som jag gör kan du förmodligen spara ytterligare 1 öre och då är du hemma.

Dessa priser är tagna från en större Coopbutik och en halvstor Willysbutik i Göteborg. Jag har full förståelse för att dessa priser inte är tillgängliga för alla men med ganska små medel och lite prismedvetenhet borde de flesta kunna komma ganska nära.

Hittar ni fel eller brister i mina resonemang får ni jättegärna göra mig uppmärksam på dessa så kan jag antingen förklara hur jag tänker eller rätta till felaktigheter. Jag tror dock att det här var sista gången jag svarade riktigt så här utförligt på en kommentar men det är inte bara mina läsare som är lite nördiga. Jag är kanske den största nörden av alla.

Ta hand om er allihopa!


Bildkälla: att välja lycka, mathem.se, att välja lycka





5 kommentarer:

  1. Jag får följa ditt exempel och räkna ut vad jag använder när jag lagar mat mm. Idag hade mitt maskrosvin jäst ut, jag får kolla av totalkostnaden idag, men jag tror inte att det blev dyrare än 50 kronor för sju liter, kanske billigare :)

    SvaraRadera
  2. Det blir fin ypk det :-) Drick inte allt på en gång.

    Glad midsommar

    SvaraRadera
  3. Tror det kommer att bli gott, har läst hur maskrosvin smakar sommar. Med tanke på att tre liter maskrosor tog fem timmar att plocka och rensa, så kommer jag dricka sparsamt av detta vin. Man måste rensa bort allt grönt på blomman, och bara det gula får komma med.

    SvaraRadera
  4. Vilken ära att få en hel bloggpost tillägnad sig! Tack för utförligt svar. Jag är mäkta imponerad över de portionspriser du och en del andra får till. När jag lagar mat konstaterar jag att det oftast blir billigare än hämtmat, men inte alltid. Jag försöker bättra mig för att öka marginalerna här hemma men kommer aldrig nå hela vägen då jag dels handlar en dag i veckan (missar de där specialpriserna du nämner) och dels går på det ekologiska sortimentet primärt (eller egoistiska som jag kallar det). Jag har dock bra koll på priserna imho och gillar att räkna (eller det kanske är lite tvångsmässigt, kan något räknas så måste det räknas) så det är svårt att hålla sig borta från tyckarknappen när jag tycker mig se felaktigheter.

    Bra blogg förövrigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack

      Vad kul att du kom tillbaka. Som du säkert vet handlar bloggen om inspiration och det viktiga är ju att man tänker på vad man gör. Nu är det sannolikt så att någon som läser den här bloggen förmodligen har ganska god koll och väljer medvetet, vilket du verkar göra, och då är det inget fel i att priserna glider upp en bit. Sen äter inte jag heller för 3-4 kr per portion varje dag. Ett snabbt överslag säger att det blir ganska mycket mer än så...

      Kanske skall ta och spara de där kvittona ändå en månad och se vad jag kan skaka fram.

      Tack för att du gav mig uppslag till det här inlägget. Jag gillar att bli tvungen att tänka lite extra på vad jag skriver. Veckans recept blir ett helt annat. :-)

      Glad midsommar

      Radera