tisdag 5 april 2016

Månadsavstämning mars & Q1 genomgång

Mars är till enda och med det har även första kvartalet av 2016 lagts till handlingarna. Det var inte mycket till vinter i år vilket syns på vissa delar av portföljen men i gengäld mår jag riktigt bra av den behagliga temperaturen. April står för dörren och störtfloden av svenska utdelningar kommer att landa på kontot de kommande två månaderna vilket skall bli mycket trevligt.

Ekonomi

Portföljutveckling

Mars gick starkt med Sverige upp ett par procent och globalt upp drygt sju procent vilket gör att min defensiva portfölj har svårt att hänga på så den här månaden har jag inte lyckats klå mitt egensnickrade index (Att Välja Lyckas Index = AVL-Index). I mars månad gick AVL-Index upp hela 4.51 % men YTD är AVL-Index ned 1.57 %.

Min portfölj står sig fortfarande på helåret med en total uppgång på 2.17 % och under mars månad klarade portföljen bara av att generera 1.57 % men det är helt enligt plan. Jag förväntar mig en dämpning mot nedgång men det innebär också att jag inte kommer hänga på i samma hastighet om det bär av uppåt och det är precis vad vi kunnat bevittna det senaste.

Sparande

Även om inte portföljutvecklingen är särdeles fantastisk är jag ändå mycket nöjd över prestationen och än roligare är det att se hur jag klarar sparmålen jag satt upp. I mars klarade jag av att spara hela 57.07 % av min nettoinkomst vilket gör att jag för året klarat av en sparkvot på hela 58.42 % vilket är helt fantastiskt.

Det landade inga väldiga summor utdelningar på kontot men jag täckte ändå 6.59 % av en månads utgifter och på helåret har jag nu fått utdelningar som täcker lite drygt 4 % av årets kostnader vilket betyder att jag hade klarat mig lite drygt två veckor på utdelningarna. Det känns väldigt långt kvar till de 15 % jag satt upp som mål men enligt mina kalkyler gick jag i mitten av mars över gränsen för att klara av just utdelningsmålet under förutsättning att inget drastiskt händer. Detta innebär ju i praktiken att jag på bara tre månader har klarat av att peta in tillräckligt i portföljen för att årsmålet skall vara uppfyllt vilket är helt galet. Men målet är ju faktiskt att jag under 2016 skall få in tillräckligt för att täcka 15 % så jag skall inte ta ut segern i förskott men en liten glädjedans blev det när jag nådde denna punkt i mitt sparande.

Hälsa

Det tuffar på fint även här. Våren är här och jag har hållit mig frisk vilket gjort att jag lyckats avverka 377.217 steg i mars. Det innebär att jag färdats drygt 28 mil till fots under månaden. I den här takten kommer jag ha promenerat sträckan Göteborg - Istanbul innan året är slut; det ni.

Allt detta promenerande syns på vågen också. Innan påsk skrev jag, glad i hågen, att flera av mina mål var på gränsen till avklarade och då var vikten ett av de jag tänkte på men givetvis borde jag hållit tand för tunga eftersom påskhelgens dagslånga matorgier givetvis sätter sina spår. Trots detta vulgära svullande visar vågen på nätta 96 kg jämt (-1.6 kg) och jag har blott ett kilo kvar till årets målvikt då jag gått ned nästan 10 kg. Jag ser redan fram emot aprils månadsavstämning för då tänker jag vara på plats.

Livskvalitet

Jag hann med mycket i mars. Jag fick återknyta kontakten med en gammal kamrat och vi träffade vänner och familj under påskhelgen men som om det inte skulle vara nog lyckades jag avsluta mars månad med ett plocka hem ett par Ardbeg Dark Cove Committee Release under systembolagets websläpp den 31/3. Det kom 1340 flaskor till bolaget och man fick lov att boka en per person så där satt jag, hustrun och en god vän som hökar över var sin dator och exakt klockan tio lös bokningsknappen upp och en sekund senare havererade systembolagets hemsida. Jag och vännen fick var sin flaska men hustrun blev utan.

Om någon vecka skall vinsten avsmakas och en utvärdering kan mycket väl tänkas landa här på bloggen.

Hur har din månad varit?

Bild: Freeimages.com



2 kommentarer:

  1. Sköna siffror där, sparandegrad och antal steg! Wow, bra jobbat! Du får nog revidera viktmålet lite, så att du inte slappar till det efter april :)

    Lite kul att se din uppdatering då den är väldigt lik min med (varning smygreklam! http://maxaallt.blogspot.se) och dessutom nästan samtidigt. Fast jag glömde redogöra livskvalitet, mer än lite gnäll om snuva nästan hela månaden :)

    Ha det!

    /MA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maxa Allt!

      Jag håller med dig i mångt och mycket när det kommer till att man kan leva fullt ut utan att spendera fullt ut. Man måste bara hitta sina vägar dit. Jag jobbar också på att "Maxa Allt" fast kanske på mitt egna lilla vis.

      Vikten tänker jag för all del försöka minska snarare än maxa och du har rätt i att jag borde revidera om. På lång sikt vill jag ned ytterligare nästan 10 kg så jag kommer inte slappa efter april för det finns mycket kvar att göra :)

      Jag har precis lagt till din blogg i min privata läslista och gillar jag vad jag ser går den upp på bloggen så klart :-)

      Lycka till och tack för berömmet

      Radera