onsdag 20 april 2016

Överraskningar i rapportsäsongen

Idag är det försiktigt ljusröda siffror på börsen än så länge men mina innehav spretar åt olika håll pga rapportsläpp nu på morgonen.

Telia, vilka förövrigt bytte namn i dagarna från Telia Sonera till Telia Company, överraskade med förvånansvärt starka siffror. Omsättningen kom in nästan 2 % under förväntningarna men tack vare ett rejält marginallyft lyckades man presentera ett ebitda som var nära 4 % högre än analytikernas förväntningar och man guidar för att investeringarna skall ligga på den nivå man tidigare förutspått vilket innebär att marknaden gladde sig åt dessa siffror för första kvartalet och handlade upp aktien över 3 %.

JNJ kom igår med en relativt ljummen rapport där man trots allt slog förväntningarna och på den positiva sidan visade man styrka genom att höja vinstförväntningarna vilket fick denna mastodonts aktier att ytterligare försvinna ur räckhåll för mig som potentiell köpare då den nu handlas en bit över 112 dollar. Aktien handlas till ett relativt högt p/e om dryga 20 och en förhållandevis låg direktavkastning sett till historien på 2.66 %. Nu skall man känna till att JNJ förväntas höja utdelningen vilken dag som helst och med lite tur tar de i och ökar med 10 % vilket skulle göra att den förväntade utdelningen åter igen hamnar på en rimlig nivå.

ABB rapporterade också och gladde marknaden med betydligt bättre siffror än förväntat och aktien handlas i skrivandets stund nära 4 % över gårdagens stängningskurs. Jag förvånas alltid över det här trots att jag numer förstår teorin bakom. Om vi tar ABB som exempel; förra året vid den här tiden rapporterade ABB ett operationellt ebitda på 949 miljoner dollar och i år 943 miljoner dollar. Det är en halv procents försämring vilket jag inte tycker är hela världen men dock en försämring. Fast det är fortfarande en rejäl hög med pengar i positivt resultat dvs bolaget går bra. Sen kan man givetvis fråga sig om man tycker att det går tillräckligt bra men vi lämnar det just nu. Analytikerna gissade att ABB skulle skrapa hem 896 miljoner dollar vilket innebär att rapporten slog förväntningarna med drygt 5 % och istället för att fokusera på jämförelsen med förra året fokuserar man på jämförelsen med analytikernas estimat och kursen rusar.

Jag inser att detta beror på att börsen är extremt kortsiktig och handlas på förväntningar i närtid men jag kan inte komma över att det är så här det fungerar. Hustrun brukar benämna börsen som "drama queen" och ibland är jag benägen att hålla med och jag vill gärna lägga till bipolär i uttrycket.

Jag skall inte klaga, jag försöker utnyttja tillfälliga humörsvängningar på börsen efter bästa förmåga. Jag, som så många andra, är värdelös på att tajma marknaden och det jag handlar på "rea" idag för 140 kr kommer sannolikt handlas för 135 kr i nästa vecka men med min nya sparmentalitet om långsiktighet och utdelningar blandat med min kortsiktiga hjärna som är inlåst i en ny filosofi och därför inte får agera genom att sälja på kort sikt blir detta toppen. En dag då jag köper "reaprodukter" är jag glad för att ha köpt billigt och när det går ned kan jag vifta bort det med att det kommer att vända förr eller senare; eller ännu hellre köpa fler "reaprodukter". Dagar priserna går upp kan jag må bra av att se blåa siffror i portföljen.

Idag ser vi fram emot en hållbarhetskväll på Clarion Hotel Post. Gratis och informativt är mumma. Rapport kommer.

Bild: Freeimages.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar