tisdag 1 mars 2016

Månadsavstämning februari

Februari har varit en fantastisk månad och nu när det är mars sedan några timmar tillbaka tar jag tillfället i akt att summera föregående månad. Rapportsäsongen har skjutit siffror mot oss på löpande band och en hel rad olika bolag har höjt sin utdelning för nästa år.

Ekonomi

Coca-Cola, Wal Mart Stores, OHI, ADM m.fl. höjde och Industrivärden sänkte men totalt har portföljens utdelningar ökat organiskt med en hygglig portion och jag kan känna mig nöjd med utvecklingen än så länge. Månaden har bjudit på rejäl volatilitet med många procent både upp och ned men OMXS30 var upp en dryg procent och portföljen klättrade några tiondels procent men sett över helåret ligger jag plus en halv procent på samma tid som index är på -5.13% och det är jag nöjd med. Jämför man med ett bredare index som dessutom inkluderar utdelningar exempelvis SIXRX landar det indexet på -5,25% YTD och S&P -500 är ju ned -4,54 % YTD i skrivandets stund vilket betyder att jag spöar index.

Förr eller senare skall jag bestämma mig för vilket index jag skall jämföra portföljen med men än så länge spelar det inte så stor roll utan håller jag mig över eller i närheten av de större indexen jag nämner ovan är jag nöjd. Förutom kurstillväxt och återinvesterade utdelningar påverkar nysparande och belåning portföljvärdet men exakta summor och procent spelar inte så stor roll i förlängningen. Tanken är ju att sparhorisonten skall vara 10-30 år och då är förändringen per månad kanske inte så intressant även om jag tycker det är ganska kul att följa och se att det går framåt. Jag måste nog blanda in ett ränteindex för rättvisans skull men det kommer så småningom.

Tittar man på mina mål för 2016 ser man att jag skall försöka spara minst 50% av min nettoinkomst. Än så länge går det bra. I februari lyckades jag spara 61.28 % vilket ger mig en sparkvot på drygt 59 % sedan årsskiftet. När jag satte målet trodde jag att jag skulle klara 35-40 % om jag ansträngde mig vilket gör det riktigt intressant och roligt att se att jag sparar nästan 60 % under relativt normala förhållanden och på en högst medelmåttig inkomstnivå.

Utöver detta mål är utdelningarna viktiga. Jag hoppas få in tillräckligt mycket passiv inkomst i år för att täcka två månaders kostnader eller 15 % av totala årskostnader. När jag började skriva i höstas täckte jag ungefär 8 % och när vi kliver in i mars är den beräknade nivån per helår 14.62 %. Då måste man dock räkna med att denna siffra kommer stiga hela tiden men vad jag faktiskt får in i år borde bli en helt annan. I februari kunde den mottagna utdelningen täcka 7.9 % av mina utgifter och totalt sedan årsskiftet har jag fått utdelningar nog för att täcka ungefär 3.64 % av mina årsutgifter. April och maj är de stora utdelningsmånaderna bredvid januari men bombmattan är utlagd och jag hoppas att det jag kan nå de uppsatta målen.

Hälsa

Förra månaden var jag lite sjuk och fixade inte att röra mig så mycket som jag hoppats på men det har jag tagit igen med råge i februari. Stegräknaren landade på 352.574 steg vilket dels utjämnar januaris negativa siffra och dessutom lägger helåret på 15.247 steg plus. Detta tillsammans med att jag under större delen av månaden bara kunnat äta soppa och puréer har gjort underverk för midjemåttet och vågen visar 97.6 kg vilket är 1.8 kg lägre än förra månaden och börjar närma sig de 95 kg jag har som hållbart mål för året.

Livskvalitet

Februari har bjudit på ganska mycket spännande. Dagen efter operationen var jag på en svensexa jag inte skrivit om men det var väldigt roligt att få tillfälle att träffa nya människor samtidigt som jag kunde fördjupa relationen med befintliga vänner. Jag var väldigt osäker på om jag skulle kunna gå och det visade sig att jag inte klarade av att vara med på allt de hade planerat men jag var i alla fall med på det mesta och det är jag lite stolt över.

Jag och hustrun var på Water on Mars vilket också var en upplevelse utöver det vanliga och vi hade ju kärlekens kommersiella högtid i månaden även om det var en ganska ordinär dag i vårt hushåll men något som var extra spännande var att jag köpte och utvärderade en ny flaska whisky som ett resultat av en kommentar jag fått här på bloggen. Inlägget om den nya whiskyn gick och slog alla tidigare besöksrekord vilket är helt fantastiskt för jag tycker att bloggen borde kunna vara mer än ekonomi. Den är ju till för att sprida glädje och lycka på många plan. Nu finns det hopp.

Hur har månaden varit för dig?

Bild: Freeimages.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar