onsdag 9 mars 2016

Vad är diversifiering?

Jag diskuterar ibland diversifiering och för mig är det bara ett sånt där uttryck jag häver ur mig eftersom det för mig är fullständigt självklart vad det innebär. Det är inte ens säkert att jag kan förklara ordet eller dess mening om jag blir utmanad att göra det eftersom ordet bara finns där. Jag inser också att det givetvis inte är självklart för alla vad diversifiering innebär och varför det är bra.

Det här inlägget kommer inte bli heltäckande på området och det inser jag redan nu men jag skall försöka ge de mest basala grunderna till diversifiering. Att diversifiera innebär att sprida risker. men för mig skulle det också kunna innebära det motsatta, att sprida sina chanser. Det beror mest på vilken vinkel man tar tänker jag och min uppfattning är att när jag diskuterar risk blir den oinsatte ofta lite skrämd för risk är någonting dåligt.

Det finns en risk att företaget går sämre och att jag förlorar pengar.

Ja men det finns också en chans att företaget går bra och att du som ägare får ta del av det.

Diversifiering handlar om att maximera sina chanser samtidigt som man minimerar sina risker och i slutändan hamnar på den nivå man tänkt sig. Det finns mängder av olika typer av risker man bör vara införstådd med om man investerar pengar. Det kan vara risken att det händer något dåligt i just mitt favoritbolag, dvs en bolagsspecifik risk och den risken kan du dämpa om du köper aktier i flera bolag. En annan risk är att ekonomin i Sverige får sig en smocka men då kanske USA´s ekonomi blomstrar och äger man då aktier i bolag både från Sverige och från USA borde man klara sig hyggligt, speciellt jämfört med om man bara hade investerat i Svenska bolag.

Många risker blir det och man kan skydda sig mot de flesta men det kostar. Om vi antar att du vill ha med dig frukt hem men du har ingen aning om vad som är gott då kan du antingen köpa en rad olika frukter och förmodligen kommer någon av dem att falla dig i smaken. Men tänk om just det äpplet du valde var dåligt? Du vet ju inte hur äpplen skall vara; hur äpplen skall smaka. Då kanske det är bäst att köpa tre exemplar av varje sorts frukt, gärna från olika affärer, för att på så sätt öka chansen att något exemplar av varje frukt håller den kvalitet som kan anses vara fullgod och eventuellt lyckas du hitta en frukt du tycker om. Detta kan givetvis innebära att du åker runt stan fyra varv och handlar mängder av olika frukter i varenda livsmedelsbutik du hittar och när du väl kör in på parkeringsplatsen hemma har du lyckats skrapa ihop fyra bärkassar frukt för hundratals kronor, allt i syfte att skydda dig mot en dålig upplevelse och öka chansen att hitta en supergod frukt.

Alternativet skulle vara att inte försäkra sig mot alla eventualiteter utan försöka skydda sig mot de största farorna och hoppas på att de andra inte inträffar. Köp ett äpple och hoppas på att det du valde var ett bra äpple men köp både äpple, päron och banan så kanske du hittar en frukt du tycker om.

Nog med liknelser. Jag hoppas det börjar klarna.

När det gäller investeringar kan man ha liknande teorier. Lägst risk har du om du köper lite av allt men då kommer också den förväntade avkastningen du får att vara lägre. Om du köper en globalfond med 1.500 bolag och ett av dessa bolag blir en riktig raket som ökar flera tusen procent kommer det påverka din avkastning men inte särdeles mycket eftersom de övriga 1.499 bolagen inte var några raketer utan tuffade på i vanlig takt. Hade du däremot lyckats pricka in det där raketbolaget och satsat alla dina pengar där hade du fått alla tusentals procenten i avkastning.

Motsatsen är också sann. Globalfonden skyddar dig om ett bolag går i konkurs men köper du bara ett bolag och det bolaget går under då förlorar du alla dina pengar.

Hur du väljer att diversifiera är helt upp till dig och det är också upp till dig på vilken nivå du väljer att diversifiera dina investeringar. Övergripande kan man diversifiera i olika tillgångsslag. Du kanske köper lite guld, några aktier, en ovanlig och gammal flaska vin och dessutom behåller du ett par hundralappar som du förvarar i en burk där hemma.

Om aktiemarknaden går åt pipan och en inbrottstjuv stjäl din vinflaska har du fortfarande dina kontanter och folk kanske helt plötsligt är som tokiga i guld. Motsattsvis kan vinflaska bli extremt värdefull för det visade sig vara den enda kvarvarande flaskan och dessutom har du lyckats välja aktier i bolag som går riktigt bra men kontanterna har bara legat där och vem använder kontanter längre...

Det är ett sätt. På aktiemarknaden kan du diversifiera genom att köpa aktier i många olika bolag, verksamma i många olika branscher, på många olika marknader osv.

Det finns få absoluta sanningar i världen och hur man väljer att göra är upp till var och en. När jag var ung och ny gillade jag att jaga efter de stora rikedomarna, snabba pengar. Jag satsade allt på rött och pengarna brann upp i IT-kraschen. Jag har börjat om flera gånger med olika strategi men efter första brännskadan har jag lärt mig att diversifiera. Det är inte alla pengar som försvinner samtidigt om något går fel och ju äldre jag blir desto bredare skjuter jag.

Du kan se att en del av min portfölj är uppbyggd av fonder med rejält bred bas. Det är breda indexfonder med mängder av bolag och som krydda har jag sedan några mer nischade fonder och ett gäng enskilda aktier för att öka möjligheten till hög avkastning men med det vet jag att jag får ta del i alla tvära kast marknaden utsätter exv Atlas Copco för. Ena dagen är aktien upp 3 % och andra dagen är den ned lika mycket och då gäller det att ha is i magen och zooma ut. Sett till helheten är Atlas Copco en ganska liten del i min portfölj. Atlas Copco är ett av de större innehaven i min aktieportfölj men står ändå bara för ett par procent av mina tillgångar. Skulle jag förlora allt värde i Atlas Copco skulle jag alltså fortfarande ha kvar 98 % av mina tillgångar så länge krisen i Atlas Copco var ett isolerat fenomen. 2 % förlust är långt bättre än 100 % men i gengäld inser jag att om Atlas Copcos aktie går upp 100 % i värde förändrar det mitt portföljvärde med 2 % och även om bolaget haft en fantastisk resa har mitt ekonomiska välstånd inte förändrats så mycket.

Försäkringar kostar men de skänker trygghet.

Bild: Freeimages.com

2 kommentarer:

  1. Mycket bra inlägg om diversifiering! Detta är något jag själv funderat ganska mycket på den senaste tiden och det var trevligt att få läsa dina åsikter om det! Precis som med allt annat så är det en balansgång.

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pengaregn!

      Tack för komplimangen. Givetvis måste man själv bestämma sin mix och det är tilliten till den egna förmågan som gör att man vågar ta klivet ut i finansdjungeln.

      Radera