fredag 13 januari 2017

AvL-Portföljen byter ut Novo

Ingenting i min analys har förändrats. Trump har uttalat sig och Novo Nordisk fick sig en törn men det är ingen anledning att sälja. I huvudportföljen köpte jag istället under gårdagens börspanik och känner mig mycket nöjd med det beslutet.



I AvL-portföljen däremot var det idag dags att dra av plåstret. Jag har funderat ett tag på mitt köp av Novo Nordisk i AvL-portföljen och konstaterat att det förmodligen var fel baserat på undervisningsansatsen som den portföljen har. Syftet är ju att lära ut och då är det kanske inte väldans pedagogiskt att köpa en utländsk utdelare i ett ISK vilket ger de flesta i Sverige en sämre skattemässig situation än om samma aktie hade köpts i en kapitalförsäkring eller om man helt enkelt hade stannat i Sverige.

Nu säger jag inte att du skall sälja ditt innehav i Novo Nordisk. Tvärt om; har du aktierna i en KF tycker jag gott att du kan köpa några till men för AvL-portföljen var det dags att justera innehaven lite.

Försäljning

Den 13/1 såldes 1 st Novo Nordisk aktie för 246,9 DKK vilket enligt Nordnet (innan notan är skriven) innebär 346,38 kr.

Jag hoppas att det är korrekt räknat för jag var en gnutta het på gröten och genomförde det byte jag tänkt på ett tag, direkt, genom att lägga in en order på Nordnet superfonden Danmark om 345 kr.

Jag tror fortfarande på Novo men fonden ger oss dels en gnutta spridning och dels en bättre skattesituation i portföljen. Apropå spridning kan det vara värt att notera att de fyra största innehaven i fonden är Novo Nordisk, Danske bank, Pandora och Vestas. Dessa fyra utgör 45,5 % av fondvärdet och i dagarna har både Danske bank och Vestas omtalats som starka kandidater för 2017 och bolag som kan tänkas gå bra. Jag har själv riktigt stor tilltro till dessa bolag och ser gratisfonden som ett väldigt bra alternativ för att komma åt de här bolagen.

Så i grund och botten har inte så mycket hänt. Den förväntade direktavkastningen i portföljen har sjunkit något men tillväxtförväntningarna har ökat.



Bildkälla: att välja lycka

3 kommentarer:

  1. Sitter själv med en slatt Novo Nordisk och är oerhört velig kring vad jag ska göra med dem. Sälja, behålla eller köpa. De är det innehav som har gått i särklass sämst under 2016 så man vill ju ogärna realisera en förlust. Men samtidigt blir man ju fundersam om det är en ökenvandring man gett sig in på. Jag har förresten skaffat en egen blogg, du får gärna länka om du har lust.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det som gör dig tveksam? Och hur ser företagets utveckling ut i förhållande till dina antaganden vid inköp? Det är väl det som ska avgöra, snarare än kursutveckling på kort sikt. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

      Radera
    2. Det är alltid investeraren själv som måste fatta beslutet. Personligen gillar jag Novo och tror att de har oerhört mycket kvar att ge. Jag kommer hålla hårt i mitt innehav och det spelar mig absolut ingen roll att jag köpt aktierna dyrare än de handlas för nu. Jag är övertygad om att jag kommer få en god avkastning de kommande 20 åren eller så men vad du gör är helt upp till dig så klart.

      Radera