lördag 7 januari 2017

En riktig guldkant på Januari

Det kan ha framgått tidigare att jag är lite av en whiskynörd men jag har i ett år sagt till mig själv och hustrun att jag inte skall köpa så mycket whisky för vi börjar få ont om plats och jag behöver dricka upp några flaskor innan det får komma in någonting nytt.

Nog för att jag lyckats avsluta en flaska eller två under hösten, vilket kanske bidragit till min kassa mage, men det är fortfarande ganska fullt här på hyllorna. Men i mellandagarna kunde jag inte hålla mig utan skickade efter ett litet paket med ganska exklusiv whisky - eller som chefen sa; den var dyr den.
Bild: Allthingswhisky.com

Men livet är för kort för att dricka dålig whisky och de senaste flaskorna är riktiga mästerverk.

Jag var egentligen ute efter en annan flaska än den jag skriver om idag och hittade den på en obskyr europeisk sida och när jag ändå skulle slänga iväg en hiskelig massa pengar på en chansning kunde jag ju lika gärna ta i lite eftersom frakten blev billigare per flaska om man köpte fler eftersom det var en fast summa oavsett hur många flaskor man köpte.

GlenDronach Parliment 21y

Jag är egentligen en rökig person. En sån där vars whisky helst skall smaka som om någon har destillerat en gammal uppeldad, tjärad eka som någon gömt ett par stövlar i, en låda vanilj och kanske en ask mjuka kolor eller citrusfrukter. Smakar det på det viset är jag en ganska lycklig person men någon sa en gång till mig att jag var tvungen att bredda mina vyer.

Det är nu inte därför jag köpte den här och det var inte heller för att vidga mina vyer. Glendronach ligger i Speyside och speysidewhisky är ofta ganska långt ifrån det jag uppskattar men det finns några destillerier jag tycker klarar av att leverera någonting som passar mig och det är i regel de destillerier som fortfarande köper vettiga sherryfat och hanterar sin whisky med gammaldags hantverksstolthet.

Glendronach är ett sådant destilleri och deras 21-åring har legat på Oloroso- och Pedro Ximenesfat i minst 21 år. Ingen fatfinish här inte utan riktiga grejer.

Färgen är som te man tappat rödvin i och smaken är ljuvlig. Det är en len whisky med massor av söta frukter. Tänk lätt övermogna bär och en hel del medelhavsfrukter typ russin, fikon och citrusfrukter. Det är en hel del sherry i den här fast uppblandat med whisky vilket gör att man slipper den där tantiga sherrysmaken.

På bolaget kostar den här flaskan 1202 kr men jag betalade en aning mindre för den. För 1200 kr kan man köpa 4 H&M aktier och ändå ha råd att gå på bio och fira sitt köp men i en whiskyfantasts värld är dessa 1200 kr några av de bäst spenderade pengar jag någonsin lagt.

Klart att det finns bättre whisky men för 1200 kr; jag är inte helt säker faktiskt.

Jag sparar och gnetar för att få pengar nog att leva livet som jag vill men jag är inte rabiat. Jag kommer fortfarande unna mig saker och det är till och med så viktigt för mig att ett av mina fyra mål för året är att förgylla varje månad med någonting och guldkanta vardagen.

Den här flaskan har definitivt satt guldkant på min januarimånad.

Hur guldkantar du årets fattigaste månad?



Bildkälla: allthingswhisky.com



6 kommentarer:

  1. Härligt med god whisky! Själv tager jag mig en Lagavulin 16 år gammal. Julklapp från dottern :-).
    Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna-Karin

      Det är en riktigt trevlig whisky det också. Vilken snäll dotter :-)

      Radera
  2. Även om mitt eget whiskeyintresse har stillat sig med åren så kan jag ändå rekommendera Royla Mile Whiskies. Butiken i Edinburgh är helt fantastisk för den whiskeyintresserade.

    Även deras webbutik fungerar utmärkt. Jag har vid ett tiotal tillfällen köpt Whiskey till 30-, 40 och 50-åringar och alla uppskattar en fin whiskey från det året man är född...

    https://www.royalmilewhiskies.com

    //Cm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Det är alltid bra att ha fler leverantörer när man letar efter de lite mer exklusiva sorterna.

      Men vilken är den bästa vinbutiken då? För visst är det lite mer i din smak?

      Radera
  3. Mitt whiskey drickande är ytterst begränsat. Jag öppnade en chivas regal 21årig (FN-edishion från 1988) för ett par år sedan och den har fortfarande en skvätt på botten..och senast var det faktiskt en Sweden rock whiskey jag fick när jag fyllde år. Den var överraskande bra.

    SvaraRadera
  4. Förra årets Sweden rock whiskylikör köpte jag några flaskor bara för att den var så sötsliskigt god... För de tillfällen då man ville ha ngt annat än whisky...

    SvaraRadera