tisdag 2 augusti 2016

Månadsavstämning Juli

Gisses vad det går fort. Redan dags för ytterligare en månadsrapport.

Ekonomi

Portföljutveckling

Det tuffar på riktigt bra. För en månad sedan var det Brexit för hela slanten och bloggsverige var som galna och så även jag. Köpknappen var brännhet men de riktigt stora kanonerna vågade sig inte ut på gårdsplanen.

5 juli var det gratis courtage på amerikanska aktier och jag passade på att idolshoppa 1 st Berkshire Hathaway och lite Disney men i övrigt höll jag mig i tyglarna. Så här i efterhand har jag låtit både Disney och Berkshire ta del i den stora portföljen.

Totalt är mitt hemmasnickrade AVL-index nu upp 5,54 % (-2,90 %) på månadsbasis och från årsskiftet ligger vi nu på plus igen med 2,95 % (-2,41 %). En massiv månad men jag är fortsatt försiktigt pessimistisk i mina förhoppningar på en höstnedgång. Mina reserver har sakta men säkert byggts upp igen och portföljbelåningen ligger nu på hanterbara nivåer igen.

Jag är helt lyrisk när jag ser min portföljs resultat. Den senaste månaden har mina samlade portföljer utvecklats positivt med 6,00 % (1,92 %) (edit. 2,98 % se förklaring här) rensat för insättningar och låneökning. Sedan årsskiftet har portföljen en positiv totalavkastning på 14,72 % (9,16 %) vilket är fantastiskt. 15 % per år innebär att portföljvärdet dubbleras vart femte år. Det hade jag varit klart nöjd med.

Sparande

Förra månaden klagade jag på en sämre än vanligt lön och jag har haft en rad månader nu med mycket begränsade inkomster från mitt arbete av olika anledningar men det kommer. Skillnaden den här månaden är att även om lönen inte var så inspirerande ramlade det in en rejäl slant från skatteverket. Detta innebar att jag till slut kunde klara en sparkvot om hela 78,54 % (46,57 %) (edit. 84,47 % se förklaring här) och på helåret har jag en ackumulerad sparkvot på 61,44 % (56,00 %) (edit. 64,69 % se förklaring här). Det är ganska enorma siffror men det får ses som engångshändelser. Jag hade nog klarat av att komma över 80 % men jag var tvungen att vara lite försiktig i slutet av månaden när jag insåg att jag fick lön för 1 vecka och att semesterlönen uteblev. Det fick bli en del nödpengar till denna månadens utgifter helt enkelt.

Utdelning

Juli är en helt okey månad med skaplig mängd pengar in på kontot. Med lite ansträngning hade jag nog kunnat täcka familjens livsmedelsbehov med månadens passiva inkomster. Utdelningarna för juli täckte 20,38 % (6,76 %) av månadens omkostnader. På årsbasis har jag nu fått in tillräckligt för att täcka 11,45 % (9,75%) av ett års konsumtion. Jag börjar sakta närma mig målet med 15 % men än är det inte en solklar vinst så håll tummarna.

Livskvalitet

Det har varit en helt lysande sommarmånad med sol och bad i goda vänners lag. Vi var i Karlstad och träffade vänner, käkade på restaurang och spelade frisbeegolf. Jag har plockat svamp och bär, fiskat och druckit vin. Jag har helt enkelt fått en försmak av livet som fri och jag älskar det. Jag vill ha mer.

Hälsa

Det är sommar och semester på riktigt. Träning har inte funnits på kartan men jag lyckades komma upp i 352,520 steg vilket är ett snitt på 11,371 steg om dagen och en klart godkänd ansats. Sedan årsskiftet har jag promenerat ungefär 2.35 miljoner steg vilket innebär att jag nu har gått från Göteborg till gränsen mellan Ungern och Rumänien eller ungefär 180 mil. Jag hoppas komma till Istanbul innan året är slut och med 117 mil kvar och med 5 månader kvar kan det gå.

Trots denna fantastiska resa visar vågen på en ökning från 96,1 kg till 96,8 kg och det är nu inte så imponerande men jag skyller på semestern och hoppas på bättre rutiner till hösten.

Summering

Livet är underbart. Börsen lever sitt egna liv och om några dagar kommer utdelningarna från mängder av preferensaktier.

Full fart mot toppen!


Bildkälla: freeimages.com

2 kommentarer:

  1. Jag gillar dina månadsavstämningar, trevliga att läsa. Själv har jag nytt rekord för steg denna månad, 485000 steg, ca 15600 steg per dag i snitt, mycket nöjd med detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för berömmet men jisses... Gör du inget annat än att promenera på dagarna :-) Imponerande, bara att fortsätta.

      Radera