lördag 13 augusti 2016

Veckans recept: Hemlig ingrediens i korv stroganoff

Vid lunch en dag kom en av arbetskamraterna in i lunchrummet och med glädje lysande ur ögonen avbröt han alla samtal med en enkel fråga. Han kunde verkligen inte hålla sig utan var tvungen att fråga - Vad använder ni för speciell krydda när ni gör korv stroganoff?

Köket.se
Efter att vi alla skrattat en stund åt den fantastiska upprymdhet som störtade in i lunchrummet började vi diskutera hur man i allmänhet gör denna klassiska rätt. Någon föreslog oregano någon timjan och en tredje föreslog persilja. Efter detta började vi diskutera vad som konstituerar en stroganoff och när vi konstaterat att vi alla tänkte olika släppte vi ämnet men en sak lyckades jag få med mig innan vi slutade och det var att ingen, någonsin hade använt dijonsenap vid tilltagandet av en korv stroganoff.

Nu är det inte senap som är den hemliga ingrediensen för det vill jag ändå hävda är en ganska vanlig krydda (recept här, här, här, här, här) utan min arbetskamrat föreslog att hans flickvän hade använt ett recept med dill i och att det var något av det bästa han ätit. Jag råkar tro att just det sista var lite av en överdrift men jag är villig att påstå att det är gott.


Det enda du behöver göra för att fullända receptet är alltså att byta ut den hackade persiljan mot dill.

Nu är givetvis inte denna rätt någonting fantastiskt men med lite ansträngning kan man göra det riktigt gott. Jag vill ha i lite buljong för att lyfta smakerna lite men i övrigt tenderar det hela att bli bra. En annan fördel med korv stroganoff är att det är en billig rätt.




En helt klart anständig lunch att ha i lådan och kostnaden blir straxt över 6 kronor. Jag brukar dryga ut såsen med vatten och reda med lite majsstärkelse och jag brukar välja att köpa falukorv när den kostar 20 kr/kg vilket faktiskt är ganska ofta. Lantkorv blir ofta billigare men jag tycker att en tjuga är billigt nog för jag äter korv ganska sällan. Dill eller persilja är inte inräknat ovan av den enkla anledningen att jag föredrar att utesluta bladkryddor men vill man testa lägger man på 30 öre och får uppleva helt nya aspekter av denna vardagsrätt.

Ät billigt men bra.

God lunch




Bildkälla: köket.se och att välja lycka

2 kommentarer:

  1. Tyvärr har vi inte ätit korvstronganoff hemma på flera år. Tonårsdottern hävdar bestämt att hon är allergisk. Stämmer givetvis inte! Får be frun smyglaga receptet nästa gång tonårsmonstret sover borta! ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan personligen förstå att man försöker vara allergisk mot korv stroganoff. Det var många år då jag inte åt falukorv men efter att ha arbetat med en riktigt bra lunchkock insåg jag att man kan göra rätten hygglig och därefter händer det ibland att jag tillagar den även om jag föredrar biff stroganoff fortfarande.

      Jag lider med dig och hoppas du får möjlighet att prova snart :-)

      Radera