tisdag 30 augusti 2016

Vill äga mer sprit - Kopparbergs eller Diageo?

Det kanske var en rubrik som började en aning provocerande men låt mig förklara. Jag är stor whiskyfantast och anser att alkohol i de flesta former fyller en funktion. Jag har full respekt för att man väljer att avstå alkohol och jag har också ganska stor insyn i de skadliga effekter på samhället och den enskilda personen som alkohol kan ha men en begränsad konsumtion i syfte att förhöja din upplevelse behöver inte vara av ondo.

Jag har spenderat ganska mycket tid i min karriär med att bygga upplevelser runt mat och dryck och få dessa element att samspela. Själva harmonin mellan mat och dryck är spännande och även om man inte måste ha alkohol i drycken för att det skall fungera finns det tillfällen då smakerna vinner på alkohol. Till och med så att om du väljer att ha en alkoholhaltig dryck i en maträtt där du sedan kokar bort alkoholen. I en sådan rätt kan det göra fantastiskt stor skillnad om grundprodukten hade alkohol i sig eller inte. Därför är jag pro alkohol för de som kan hantera konsumtionen på en normal nivå.

Nu var det inte min syn på alkohol det här inlägget skulle handla om utan snarare möjligheten att investera i företag som handlar med alkoholhaltiga drycker. Just nu har jag två sådana företag på min radar.




Kopparbergs

Det första, och i bloggsfären föga ovanliga bolaget jag kikar på är Kopparbergs. Ett bolag som är världsledande på söt cider och som har många populära varumärken och en fantastisk tillväxtmöjlighet. Med ett p/e på över 29 och en tvärbrant kursgraf är det lätt att känna att man kanske redan har missat resan och att det mesta redan är inprisat. Det är inte anledningen till att jag är tveksam till att trycka på köpknappen idag. Anledningen till att jag är försiktig är för att det fortfarande är ett relativt litet bolag även om jämförbara bolag (storleksmässigt) som exempelvis SAS eller Mekonomen på svenska listor och dessa kanske inte skulle anses små i den bemärkelsen. Storleken gör att jag tror att kursen kan svaja till rejält om vi får en sättning under hösten och därför har jag min köpnivå på 250-275 kr eller att jag initierar köp i början av nästa år beroende på vilket som kommer först.

Det kan ju givetvis sluta i att jag hittar någonting annat att köpa men det återstår att se. Kopparbergs ger i dagsläget 1.4 % direktavkastning och har bjudit på en genomsnittlig kurstillväxt de senaste 5 åren på närmare 90 % om året och även om kursen tog ett kliv på ett par hundra procent under 2015 har utvecklingen varit rejäl de senaste fem åren. Perioden innan dess var svag men det känns som om bolaget har klättrat över etableringshindren och slagit sig in på marknad efter marknad med gott resultat.

Jag gissar att jag förr eller senare kommer köpa in mig i bolaget och eftersom jag inte känner ett behov av att begränsa antalet aktier i portföljen finns det ingen anledning att låta bli varför jag bara väntar på rätt pris.

Diageo PLC

Det andra bolaget jag har bevakning på är Diageo vilket är en av världens största dryckeskonglomerat med flera av de största märkena i portföljen. Varumärken som Smirnoff, Captain Morgan, Guinnes och Johnnie Walker finns med men också favoriter som Lagavulin finns i portföljen.

Egentligen skulle jag kunna inkludera Moet Hennessy Louis Vuitton och Suntory i den här listan och det faktum att Hennessy äger Ardbeg och Suntory äger Laphroaig vilka båda är större favoriter än något i Diageos portfölj känns ändå det senare som en bättre investering för mig och jag skall förklara varför.

LVMH -Moet Hennessy Louis Vuitton som direktinvestering går bort direkt för det mesta (lite drygt 50 %) av deras försäljning och vinst, som jag förstår det, verkar vara Louis Vuitton delen och det är verksamhet jag på intet sätt kan relatera till och då skall man inte investera i bolaget. Givetvis vet jag vad en väska är och kan förstå syftet med märkesprylar men jag har så oerhört svårt att relatera till den typen av konsumtion så jag kan inte riktigt förstå marknadspotentialen och utvecklingsmöjligheterna varför jag passar på bolaget.
Suntory kan jag bara handla hos Nordnet vilket i sig inte är ett problem men just nu bygger jag portfölj hos Avanza och det känns lite splittrat att dela upp sig bara för att den bank jag använder inte kan förse mig med det jag behöver. Jag har frågat Avanza och hoppas på besked för bolaget är helt klart intressant även om det bara verkar varit noterat som ADR sedan hösten 2013 och informationen jag hittar på bolaget är riktigt knapphändig vilket gör att jag drar mig för bolaget. Jag skakade dessutom fram en grund Q2 analys med jämförelser som inte gjorde att bolagets fundamenta kändes så vansinnigt lockande och efter en snabb bläddring av deras finansiella data framstår bolaget som lite svajigt varför jag håller mig till att konsumera deras produkter.

Kvar blir således Diageo och även om kursgrafen är relativt tråkig med 10/5 års genomsnitt på 4,79% resp 8,92 % med ett nästan plant segment de senaste fyra åren så är verksamheten stabil. Det händer inte så mycket utan bolaget fortsätter att tugga på. Säkert och stabilt vilket känns tryggt. De har ökat omsättningen i genomsnitt 3.5 % de senaste 10 åren och på samma tidshorisont har de växt vinsten per aktie med 4,93 % tack vare ett återköpsprogram och en god kostnadskontroll. Utdelningstillväxten är 6.12 % resp 8.07 % (10 resp 5 år) men det har också gjort att utdelningsandelen gått från 54 % till 64 %.

Bolaget sänkte utdelningen i finanskrisen men sedan dess har de ökat utdelningen varje år. Med 3.41 dollar per år i utdelning erbjuder aktien en direktavkastning på 2,96 & vilket inte är imponerande och jag har i snart ett år försökt komma in i bolaget på 100 dollar eller lägre men det verkar svårt.

För ett halvår sedan skrev Jason Fieber om Diageo på dailytradealert och konstaterade då att bolaget hade fina framtidsutsikter och en potentiell kursresa framför sig. Jag håller med och det jag ovan skrev om LVMH och att jag inte har koll på det bolaget - Ja det behöver ju inte betyda att jag inte alls är intresserad av produkterna och bolaget men det fina med en investering i Diageo är att de äger 34 % av LVMH vilket innebär att en investering i Diageo ger en portion av båda bolagen vilket i min värld är bättre än att bara äga ett av dem.

Sist men inte minst kan jag konstatera att min mamma nästan har slutat köpa julklappar och födelsedagspresenter till mig men hon har ännu inte slutat ge mig någonting alls och i födelsedagspresent fick jag slantar nog för en whiskyflaska. Jag köpte aldrig den där whiskyflaskan med ursäkten att jag hade så mycket whisky och jag planerade att använda pengarna till en aktie i Diageo istället. Det är snart 9 månader sedan jag fyllde 35 år och jag har fortfarande inte köpt någon aktie men nu får den här obeslutsamheten vika hädan för nu skall jag äga en bit av världens största spritbolag.

Svaret på frågan i rubriken blir därför -
Diageo here I come.

Som ni ser ovan kommer jag sannolikt äga båda bolagen inom kort men det initiala köpbeslutet av Diageo grundas i tryggheten och storleken hos bolaget och framför allt att jag har en mycket starkare relation till företagets produkter och verkligen VILL äga en del av det bolaget. Detta kan givetvis sänka totalavkastningen eftersom Kopparbergs är ett expansivt bolag i tillväxtfas och Diageo är en trygg utdelare men det spelar ingen roll för mig just nu men du bör ta med det i din analys när du läser detta.



Bildkälla: att välja lycka

10 kommentarer:

  1. Jag är också sugen på att få in lite sprit i portföljen. Har spanat både på Kopparbergs och Diageo förut men också Carlsberg och Anheuser Busch. Inget köp har det blivit hittills men min slutsats blev ungefär som din att de två bolag som ligger närmast för köp är Kopparbergs eller Diageo.

    Ha det fint!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Great minds :-)

      Jag råkade trycka på köpknappen idag. Kolla Kopparbergs kursgraf de senaste dagarna.

      Allt gott

      Radera
  2. Är det någon som känner till hur man skriver in tickern för Kopparbergs i t.ex google spreadsheets??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej A

      Jag tror att eftersom Kopparbergs är noterat på Nordic MTF finns den inte med i googles listor och därför kan du inte lägga in den i spreadsheeten.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Denna formel ska fungera: =IMPORTXML("http://www.bloomberg.com/quote/KOBRMTFB:SS","//div[@class='price']")

      Radera
    4. Tack! Det fungerade!

      Radera
  3. Diageo äger 34% av Moët Hennessy, d.v.s. dryckesdivisionen av LVMH, inte hela bolaget. Så du slipper modedelen ändå!

    Själv är jag måttligt intresserad av Diageo till nuvarande prissättning. De har fina flaggskepp men frågan är hur mycket mer dessa kan växa. LVMH, som känns som mer utpräglad lyx, skulle jag syna i sömmarna om det inte var så besvärligt att handla på Parisbörsen via Avanza och Nordnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej A

      Det var en trevlig nyhet. I mitt snabba skummande fick jag för mig att modet ingick.

      Jag kan hålla med dig om att 115 dollar är tungt för de senaste åren verkar bolaget blivit ett "Volvo" som pendlar mellan 100-115 dollar och med någon procent eller två i organisk tillväxt krävs det förvärv för att växa och tills dess är ju 100 dollar bättre än 115 dito allt annat lika. Dock är jag sugen så efter dagens kurstapp blir det nog en grundligare analys.

      Avanza är svåra på Paris men även om jag inte testat själv känns det som om Nordnet är bättre rustade. Vad jag kunde se fanns LVMH med i listorna.

      Tack för spaningen. Gör dagen ännu bättre.

      Radera
    2. Har för mig att Diageo har ölförsäljning i Afrika som ändå uppvisar någon sorts tillväxt valutarensat?

      Radera