torsdag 11 april 2019

Självhushållning på kolonilott

Nej jag har inte nått till den punkt då jag odlar allt jag behöver för familjens uppehälle på en plätt land på 50 kvm. Ni behöver inte vara oroliga.

Vad jag däremot har gjort är att, i sann hipsteranda, gå och hyra en kolonilott.

Vi bor ganska nära ett koloniområde och för några år sedan ställde jag mig i kö för en lott. Jag tycker nämligen att det är rimligt att barn vet att man plockar morötter ur marken och inte att de kommer inplastade från affären. Utöver det tycker jag själv att det är trevligt att äta färska grönsaker.




Det enda i den här ekvationen som är lite trist är att man är tvungen att jobba lite för råvarorna men jag skall nog överleva. Än så länge har säsongen knappt börjat. Jag har börjat förkultivera här hemma och jag har börjat rensa bort vinterns laddning av ogräs men det är också allt. Till helgen tänkte jag så de mest härdiga sorterna och hoppas jag kan få någonting litet innan säsongen drar igång på allvar.

Det kostar en knapp femhundring om året att ha lotten och så får man köpa lite utrustning och fröer så jag har egentligen genuint svårt att tro att jag kommer gå plus första året men det är egentligen inte poängen även om det hade varit kul att bli nettopositiv på att hyra lite mark i centrala Göteborg och odla grönsaker på den.

Odlar ni någonting?

19 kommentarer:

  1. Hehe, "i sann hipsteranda" ;). Vi har blåbär, rabarber, vinbär och äpplen i trädgården. Räknas det?

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen risk att ni har en stor terrakottakruka med örter också? Annars är det väl svagt för att få kallas hipster på riktigt :-)

      Radera
  2. Jag tror att det är andra vågen nu och hipstrarna har lämnat koloniträdgården till fördel för kombutchafermentering eller att göra en spinoff på kinesiska tusenårsägg.

    Otroligt givande att stå med händerna i myllan. Det är att välja lycka det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)

      Att göra någonting själv är ofta ganska givande. Extra kul är det att se dottern tycka att det är roligt.

      Radera
  3. Har länge haft en dröm att köpa en liten gård eller torp och bli i stort sett självhushållande med mat och djur. Om portföljen avkastar tillräckligt varje månad i framtiden kanske det blir verklighet en vacker dag. Älskar landet och lantlivet, arbeta för sig själv i den takt man själv vill utan stress att man måste prestera för att tjäna pengar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fin dröm att ha. Var försiktig bara så att du inte idealiserar den för mycket. Det är ofta ett tungt jobb och har du djur är det väldigt svårt att någonsin vara ledig eller sjuk eller liknande.

      Har du bara koll på det så går det nog bra.
      Lycka till

      Radera
    2. Jo det är så sant det, det som lockar är väl helt enkelt känslan av oberoende, närheten till naturen etc. Sen är det klart att det är mycket jobb, men behöver man inte jobba för pengar så har man all tid i världen att jobba för sig själv tänker jag. Men det är nog bara en dröm som sagt! Tack för input :)

      Radera
    3. Du får inte bli avskräckt nu. Det är en fin dröm värd att jaga. Det är bara det att jag känner ett gäng bönder så jag har lite koll på arbetet och även om du beskriver ett mycket mindre jordbruk innebär det fortfarande en del saker som kanske inte alla har med sig...

      Radera
  4. Helt underbart att odla själv. Lever halva året på egenodlat, från kolonilott. Är vegetarian vilket underlättar. Hälsofrämjande och roligt är det också. Känslan av att vara nära naturen är en gåva:)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart! Är också vegetarian och har i vår grävt upp en plätt av vår radhusträdgård för att odla upp. Ser fram emot att vara hemma och pyssla om detta projekt i sommar.

      Radera
  5. Vi odlar en del på odlingslott i Gbg, ca 100kvm, hoppas det blir bra säsong iår. Väldigt behaglig miljö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skall bli spännande eftersom jag i huvudsak har deltagit på distans i liknande projekt och/eller i lantbruk.

      Radera
  6. Vi odlar också en del, fast mest enklare mindre saker. Har haft planer på att driva upp gamla landet. Men, det har stannat vid tanken än så länge :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att köra. Jag har hört att det är otroligt givande att stå med händerna i myllan :-)

      Radera
  7. Grattis! Odlar en del i min lilla trädgård, morötterna sätter jag till helgen. Tomater redan på väg upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt... Det lilla jag hade sått har förmodligen frusit sönder nu så jag får göra om till helgen men det är aprilväder för dig...

      Radera
  8. Hej!
    Kul!
    Jag har lite trädgård hemma där jag byggt några egna odlingslådor.
    Potatis, tomat, gurka, jordgubbar, sallad och lite örter kör vi på. Mest för att det är kul.

    Lycka till. Mvh PB?

    SvaraRadera