torsdag 11 augusti 2016

Friare kommentarer

Sedan bloggens start har jag modererat alla kommentarer och känt mig bekväm med det. Det säkrar upp eftersom jag har ansvar för vad som skrivs och det ger mig möjlighet att se alla kommentarer, reflektera över dem och oftast svara på dem i samma period. Men samtidigt som det är smidigt för mig begränsar det dig som läsare.


I helgen hade jag en diskussion i kommentarsfältet med "Investerardagbok" där kontentan var att det ger en bättre läsarupplevelse att kommentarerna är fria. Detta föranledde mig att fundera lite över bloggens struktur och gällande kommentarsfältet har jag sonika bestämt mig för att testa friare kommentarer. De två första dagarna av ett inläggs liv kommer det inte finnas någon moderering utan din kommentar kommer publiceras direkt. Skulle du hitta ett inlägg äldre än två dagar som du vill kommentera kommer kommentaren fortfarande kräva mitt godkännande.



Vad innebär detta?

Egentligen inget mer än att det kommer bli en friare diskussion bland kommentarerna. Det är dock viktigt för dig som läsare att förstå att jag fortfarande är ansvarig för kommentarerna varför allt som ens nästan bryter mot lagar och regler summariskt kommer att raderas.

Det är också så att bloggens syfte är glädje och lycka. Jag kommer inte acceptera några otrevligheter bland kommentarerna. Sjysta dialoger och sjyst språk annars blir det återgång till gamla överförmyndarfasoner.

Och givetvis kommer jag inte acceptera spam och reklam och skulle det bli så att massa robotar hittar kommentarsfältet och överöser oss med skräp får jag se över situationen då också.



Med dessa små meningar släpper jag ordet fritt.
Bli din egen poet eller aktieanalytiker i etern.


Bildkälla: freeimages.com

10 kommentarer:

  1. Jag började utan filter beredd att slänga in när det behövdes, men hittills har det varit lugnt. Bara någon robotreklam jag rensat bort blixtsnabbt. Beträffande otrevligheter skulle jag inte ha några problem med lite hårdare kommentarer. I Facebooks fotspår har det nästan blivit förbjudet att ha olika åsikter i en diskussion. Givetvis ska man inte förstärka med elaka tillmälen och könsord, men en massa förlåtande "Ja, jag vet ju alltså inte" är också rätt tröttsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade lite problem i början med spam och reklam och kände att det var ganska skönt att ha det hela spärrat men det var ett tag sedan nu.

      Givetvis skall man få lov att ha olika åsikter men det kan man ha och fortfarande vara trevliga och sakliga i sina argument. Det har aldrig varit ett problem här och jag har illusionen av att majoriteten som läser den här typen av bloggar är ute efter någonting annat än att kasta skit på folk. Det tenderar att vara ganska kreativa diskussioner i kommentarsfältet.

      Jag ville mest bara påminna om att just den här bloggen är lite mer inriktad på att folk skall må bra än de flesta andra bloggar inom ämnet och om att välja lycka framför att bli arg på folk som inte förstår eller håller med :-)

      Radera
    2. Ja, jag hoppas och tror att sakligheten håller påhoppen borta, även på min lite mer arga och olyckliga blogg :-). Ilska kan för övrigt vara ett kreativt tillstånd, men man kan ju vara saklig ändå.

      Radera
  2. Min erfarenhet av kommentarer är att sådana här bloggar är alldeles för smala för att dra till sig spammers som orkar ta sig runt bloggers spamskydd.

    Motsatt, det finns en blog som jag läser som jag funderar på att droppa eftersom den inte ens tillåter kommentarer om man inte är inloggad. Nu vet jag inte om det är medvetet (bloggers standardvärden vill säkert att alla ska vara med på Google Plus) men jag ser en blog som tvåvägskommunikation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Kommentarsfria bloggar eller de som bara accepterar ryggdunkande kommentarer (vanligare på politiska bloggar) känns helt meningslösa nästan oavsett innehåll. Utan interaktion är det ingen blogg.

      Jag tycker för övrigt likadant om konton på sociala medier som används som rena anslagstavlor, men det är nog en annan diskussion.

      Radera
  3. Vi får väl se vad som händer. Jag älskar kommentarerna och interaktionen så den främsta anledningen jag haft att moderera har varit mitt ansvar (som efter närmare studier innebär att saker som bryter mot lagen skall bort inom skälig tid) och för att jag i perioder är så dålig på att hålla koll så att jag befarar att jag kommer missa kommentarer men då får väl ni andra hjälpa mig att svara :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det juridiska är lugnt. Ditt ansvar (eller eventuellt Bloggers ansvar) är kontrollerat av Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor och du ska tolka den som att det är ok så länge du då och då tittar till vad folk verkar skriva, och reagerar om någon rapporterar något till dig.

      Det finns några former av meddelanden som du inte får vägra ta bort, men realistiskt så kommer du inte se några sådana i framtiden om du inte sett dem de senaste åren.

      Radera
    2. Japp där tittar vi på samma lagstiftning och du har väl rätt i att jag inte behöver vara så rädd för att helt plötsligt släppa loss en kohort av rasande dårar som postar barnporr och nazistpropaganda i kommentarsfältet och skulle det hända borde jag kunna vara kvick nog med att ta bort det.

      Det är väl också för att jag suttit och diskuterat just den lagen med en juridiskt insatt väninna som jag känner mig bekväm med att släppa kommentarerna fria eftersom hon också intygade att det var lugnt :-) Det är problemet med att ha läst lite men inte tillräckligt och bara minnas någonstans i bakhuvudet att det var någonting om kommentarer man behövde ha koll på...

      Tack för hjälpen och stödet

      Radera
  4. Vad roligt att du genomför denna ändring! Det uppskattas :)

    SvaraRadera