fredag 29 januari 2016

Nu är jag 140.000 personers arbetsgivare

Ute är det 16 minusgrader och jag har precis kommit hem från en påpälsad promenad. Isen i mustaschen smälter fort och innan jag har hunnit klä av mig alla ytterkläder droppar det kallt vatten från överläppen.

Datorn surrar igång och jag slår mig ned i fåtöljen framför en glatt sprakande brasa och kontemplerar mitt senaste aktieköp i ett försök att sätta upplevelsen på pränt. Utanför fönstret börjar stora snöflingor tyst dala och sakta sänker sig stillheten när solen går ned och världen förbereder sig på ännu en kall natt.

Det är ovanligt passande att beskriva mitt nya portföljbolag eftersom detta är ett bolag som är världsledande inom kraft- och automationsteknik. De producerar generatorer till vindkraftverk och system för att transportera elektricitet bland mycket annat. En kall dag som den här känns det inspirerande att veta att detta företags 120-åriga historia har bidragit till innovationer som idag hjälper mig att hålla mig varm.

Företaget jag pratar om är ABB, en svensk industrigigant men 140.000 anställda, verksamma i över hundra länder. De har sju stora forskningsanläggningar och arbetar hårt för att ligga i teknikens framkant, detta med viss framgång även i en så konkurrensutsatt bransch som den de verkar inom.

Siffermässigt är ABB ett intressant bolag där man kan se att de har haft vissa svårigheter de senaste åren. Perioden 2010-2014 ökade intäkterna från 31.600 miljoner dollar till 39.800 miljoner vilket ger en genomsnittlig årlig ökning på 4.75%. Operationellt EBITDA har ökat lite över 3 % över samma tid och tittar man på EPS har denna under samma period gått från 7.57 kr till 9.39 kr eller 4.4% per år.

Aktien och dess avkastning däremot är en spännande läsning. P/e har gått från 18.68 till 14.06 om man inkluderar den senaste Q3 rapporten vilket är spännande. Marknaden är alltså betydligt mindre intresserade av att betala för de framtida vinsterna idag är för drygt fem år sedan. Under denna period har utdelningen ökats från 3.93 kr till 6.45 kr per aktie vilket innebär en genomsnittlig ökning på över 10% per år vilket är ganska fantastiskt för en industrijätte med 120 år på nacken. 

Även sett över en 10-års period är utdelningstillväxten ganska fenomenal men en utdelningstillväxt på över 17% per år men eftersom senaste årets utdelningsandel var nära 70% kan det eventuellt vara svårt att höja lika mycket i fortsättningen men jag hoppas att de fortsätter vara aktieägarvänliga även i framtiden och så länge vinsterna ökar borde de höja. Värt att känna till är att krisen på 2000-talet gjorde att ABB tvingades ställa in sina utdelningar och första utdelningen efter detta landade på ägarnas konton under våren 2006 men de klarade senaste finanskrisen med bravur så det är med hoppfullhet jag ser på bolagets framtid.

Nu när löningen landat på kontot finns det så många bolag som behöver min uppmärksamhet men eftersom det här köpet var så litet att det nästan inte märktes i uppställningen tycker jag att bolaget förtjänar lite mer av min omtanke. Bolaget ger i dagsläget, med oförändrad utdelning, drygt 4.5 % i direktavkastning och eftersom aktien fallit drygt 25 % sedan toppen i juni förra året börjar den nu bli relativt rimligt värderad.


Källor & bilder: ABB & Börsdata





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar