onsdag 20 januari 2016

Gerillamössen rekryterar!

I början av bloggens liv skrev jag om en incident i den lilla park jag och hustrun promenerar igenom på vår vanliga, dagliga promenad. En liten gerillamus överraskade oss på vår promenad en kväll och fick min annars så stabila hustru att skrika som en filmstjärna i en skräckfilm.

Detta års första veckor har innehållit mycket. Vi promenerar nästan varje dag och oavsett om det är blankis på gatorna eller om det är barmark och extremt hög luftfuktighet kommer vi fortsätta mot vårt mål och en av dessa promenader skänkte mig ytterligare underhållning i liknande anda som tidigare beskrivet.

En vanlig kväll innan det hade hunnit frysa på rejält hörde vi prassel i buskarna bredvid gångvägen och tro det eller ej men ut störtar ett rådjur bara några meter framför oss och även denna gång hördes ett litet tjut men mycket mer kontrollerat denna gång och hustrun valde då att ondgöra sig över de där gerillamössen och det faktum att de verkar rekrytera.

Vi är inte extremt vana vid någon typ av vilda djur i stadens betongdjungel men på grönområdena hemmavid brukar det hoppa omkring harar och det är inte helt ovanligt med en och annan kanin men de lite större villebråden är mer sällsynta så det här tillfället var ett trevligt undantag. Familjen Att Välja Lycka har förmånen att kunna vistas på lantgård ibland och promenera i skogen från tid till annan och kan på så vis tillgodogöra oss naturen på ett sätt som numer är ganska få förunnat.

Alla möjligheter vi har att komma närmare vårt ursprung borde vi ta tillvara på och möjligheten att umgås mer med naturen eller påta i jorden på en plätt med land där jag odlar lite av råvarorna vi använder till middag om somrarna är en av anledningarna till att jag stretar och strävar, investerar och sparar. Pengar har inget egenvärde så länge de ligger i en hög men det dessa pengar kan erbjuda är vad som lockar mig. Hade jag kunnat få det jag ville ha utan pengar hade jag inte brytt mig särdeles mycket om dessa kronor och ören men tills dess kommer jag lägga så många av dem jag kan i en hög och se högen växa för att en dag kunna använda tillväxten till att köpa mig frihet.

Bild: Zettmedia/freeimages.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar