söndag 1 maj 2016

Veckobrev 17 & Månadsavstämning april

Veckan är snart till ända och april tog slut igår. Våren är här på riktigt och förhoppningsvis slipper vi se mer snö och hagel nu även om man aldrig kan veta. Här både snöade och haglade det för en vecka sedan men jag håller tummarna för att det var sista innan sommaren.

Livskvalitet 

Freeimages.com
Förra veckan var jag på whiskymässa och med lite tur hinner jag skriva några rader om denna tillställning senare. Under månaden har det varit fullspäckat med intressanta, nya upplevelser. Nyligen skrev jag om Capilotractees och några dagar innan dess fick jag gå på hållbarhetskväll. April har varit en helt lysande månad för mig och det enda som står i vägen för fullständig lycka är uppsatsångest men inom kort borde denna också vara bortskrapad från sinnet.

Hälsa

Jag är riktigt nöjd med min prestation under månaden. Jag är fortfarande några gram ifrån viktmålet eftersom vågen så sent som i går morse berättade att jag vägde 95,8 kg (-0,2 kg) men med tanke på det enorma överflöd och alla goda middagar och efterrätter vi inmundigat den här månaden i goda vänners lag är det konstigare att jag gått ned någonting alls.

Promenadvädret håller i sig och jag har under månadens 30 dagar lyckats tillryggalägga 337.699 steg vilket ger mig ett plussaldo för månaden på 37,699 steg och för året ligger jag på totalt 120,163 steg plus. Månadens promenader är att likställa med att promenera mellan Göteborg och Karlstad och ändå ha några kilometer kvar i benen för att upptäcka staden vid Vänerns norra strand.

Tyvärr har jag varit dålig på att sjukgymnastisera högerknät så smärtan jag trodde var borta har kommit åter men jag kör igång igen med övningarna och hoppas på återställda balansmuskler inom kort. Livet är en resa.

Ekonomi

Portföljutvecklning

Svenska börsen gick urstarkt till den 20:e och därefter backades det. Man kan fråga sig om detta beror på bolagsrapporter, väder eller någon annan spännande makro men oavsett vilket har vissa av portföljbolagen gått urstarkt och trots Atlas Copcos rapport i onsdags då bolaget kom in under förväntningar och aktien sjönk några procent måste jag vara nöjd med månaden.

Som ni vet följer jag sedan ett tag till baka AVL-Index vilket är mitt egna index där jag räknar ut index baserat på tillgångar spridda över 50 % globala aktier, 40 % svenska aktier och 10 % ränta. AVL-Index för april är upp 0,90 % men från årsskiftet ligger vi på -0,68 %. Det är underbart att se att vi ligger på plus den här månaden men jag fuskade i veckan och hoppades på att kunna skriva det här inlägget några dagar tidigare och när jag då sammanställde konstaterade jag att även YTD var positivt men efter en sur avslutning på börsveckan har det ändrat sig. Det jag ändå glädjer mig åt är att portföljen åter igen spöar index.

För april är portföljen upp 3,85 % och för året är den upp totalt 6,05 %. Det är ett mycket spännande resultat för en portfölj med inbyggd dämpning. Personligen tror jag på en blandning mellan tur och val av bra bolag. I indexet är det framför allt den globala delen som tuggat på men det som gör hela skillnaden är att mätpunkterna är fasta medan portföljen kan utvecklas över tid och utnyttja tillfälliga svackor. Under våren har jag köpt så mycket jag kunnat i H&M, Atlas Copco och Tele2 för att nämna några och dessa bolag har utklassat resten av svenska börsen den senaste månaden. Jag förväntar mig ett betydligt sämre resultat efter utdelningssäsongen men jag ämnar ta ut glädjen i förskott för att vara säker på att få någon glädje alls.

Sparande

Jag har haft ytterligare en månad av underbara förutsättningar för sparande. Nettoinkomsten ligger på den lägre halvan av skalan sett till min norm men utgifterna har följt efter och den totala sparkvoten för månaden summeras till enastående 54,94 % vilket ger en ackumulerad sparkvot på 57,76 % för 2016. Dessa siffror gör mig riktigt lycklig för går de att hålla nu när jag pluggar borde det rimligtvis vara relativt enkelt att hålla dem när jag senare arbetar heltid även om jag nu arbetar så mycket att inkomsterna bara kommer att förbättras marginellt.

Utdelning

April är en riktigt bra månad för mig liksom för många svenska utdelningsinvesterare och den här månaden lyckades de mottagna utdelningarna täcka hela 27,75 % av en månads utgifter. Det täcker min del av hyran och det mesta av min del av  livsmedelsinköpen för månaden. Helt enastående. Totalt för året har jag nu mottagit utdelningar nog för att täcka 6,5 % av ett års utgifter. Det betyder att utdelningarna täcker mina kostnader för nästan 25 dagar innan löningen måste hjälpa till att täcka upp.

Jag kan alltså i teorin ta en extra semestermånad om jag snålar lite för de pengar portföljen jobbat ihop fram till nu. Det är riktig magi det.

Övrigt
I nästa vecka är det min plan att presentera upplägget på den nya portföljen vilken skall vara publik och förhoppningsvis vara en inspiration för er alla. Har du inte givit din åsikt om portföljens sparkapital får du gärna göra det i kommentarsfältet HÄR! Alla åsikter är värdefulla.

Med dessa ord hoppas jag att du känner viss inspiration och jag önskar dig all lycka till.


Bildkälla: Freeimages.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar