lördag 7 maj 2016

Veckans Recept - Pasta AVL

Det är inte helt ovanligt att jag slänger ihop en pastasås baserat på vad jag har hemma men jag tog denna veckas inspiration från en av mina motionärer samt Chansar Mest och gjorde en variant av den klassiska Carbonaran.

Skall man göra en Carbonara på riktigt kan man med fördel följa det exemplariska receptet som Chansar Mest lagt upp. Jag valde att göra en gräddsås med lök, champinjoner, gröna ärtor och bacon kryddat med svartpeppar. Att kalla det Carbonara vore ett hån mot denna klassiska rätt så det gör jag inte men det är så nära jag kommer i att förklara vad det handlar om och det finns, trots Chansar Mests relativt begränsande åsikt, fler recept än ett på denna klassiker.

Mitt recept på gräddig pastasås med champinjoner och bacon (på en höft)


Jag lagar mat som gamla husmödrar, en nypa av detta, en näve av det och en knivsudd av det och det gör det ganska knepigt att skriva ned recept men för den som är helt novis på matlagning föreslår jag en googling på pasta med gräddsås eller liknande. För övriga, använd ovanstående volymer med fingertoppskänsla. Kryddor innehåller majsstärkelse eller mjöl för redning, någon matsked olja för att steka i, salt och peppar och kanske lite buljong vid behov. 

Oavsett hur man väljer att laga det här och exakt vad man har i blir det en riktigt mumsig portion för under 10 kr och lägger du på en tia kan du hälla upp ett glas billigt rödvin och riva över lite vällagrad ost över tallriken och få en bjudbar helgmåltid.

Lycka till!



Bildkälla: Att Välja Lycka

2 kommentarer:

  1. För mkt pasta och öl för min del, har gått upp några kilon. Inväntar att pollensäsongen skall ta slut, så blir det långa promenader igen. Min sida tar sig, men mest handlar det om att fixa länkar och sidor just nu. http://minkvalite.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gissa att portionsstorleken är ett problem också för det är det för mig. Man kan ju äta pastarätter varje dag om man vill men det är ju gott så man äter för mycket :-)

      Radera