onsdag 18 maj 2016

Köper MQ

AVL-Portföljen gjorde idag sitt andra köp någonsin och denna gång blev det 10 aktier i klädbolaget MQ för 37 kr/st. MQ har haft det lite kämpigt under våren precis som de flesta klädbolag och tillsammans med den allmänt sura börsen har aktien tagit en del stryk. MQ delar ut i slutet av januari och precis innan utdelningen handlades aktien för 49 kr/st och nu, ett kvartal senare, köpte jag aktien nästan 25% billigare. Det är ungefär 3 års förväntad avkastning.

Under perioden har man visat lite svagare siffror än förväntat men också köpt JOY vilket förmodligen kommer generera ökade kassaflöden och understödja utdelningen i framtiden och bidra med tillväxt. För en tid sedan började jag köpa MQ i min huvudportfölj och jag ökar stadigt eftersom jag inte ser några orosmoln annat än de rent generella för branschen och världsekonomin. MQ är ett fint litet bolag jag gärna är långsiktig delägare i.

Bolaget börsnoterades 2010 och har sedan dess delat ut varje år även om utdelningen varit lite svajig. Baserat på föregående års utdelning handlas aktien till en direktavkastning om 4,7% vilket är klart aptitligt. Baserat på de 7 årens värden vi har tillgång till är dagens nivå 0,75 procentenheter över genomsnittet. Även om den genomsnittliga värderingen varit p/e 11,15 och dagens köp gjordes på dessa nivåer och man då skulle kunna anse att aktien är normalt värderad så känner jag ändå att den är rimligt prissatt här och skulle den sjunka ytterligare är det bara att plocka in mer.

AVL-portföljen äger nu en liten del av en av de minsta av bolagets 119 butiker och denna lilla bit kommer förhoppningsvis ge nästan 2 kr per aktie i utdelning nästa år. Årets utdelning var 1.75 kr och genomsnittsökningen av utdelningen har varit 8 % vilket skulle ge en utdelning på 1,89 kr men i MQ är utdelningen beroende av resultatet snarare än en motivation att ge en stabil och ökande utdelning till aktieägarna. Dock är det min direkta tro och förhoppning att de behåller nivån nästa år och sett på 20-30 års sikt är jag övertygad om att bolaget kommer generera högre vinster än idag och AVL-portföljen kommer vara rikare för det.

Köp: 
10 st MQ Holding Onsdag den 18/5 för 37 kr/st. Total investering inkl courtage 370 kr. Förväntad direktavkastning (4,7 %)

Portfölj 20160518:

2 st Investor A värde: 545 kr
10 st MQ Holding värde: 370 kr

Likvider: 292 kr

Totalt tillfört kapital: 1200 kr sparande och 20 kr utdelning

Portföljutveckling sedan start 1/5-16: +6 kr eller +0,5 %

Det finns 292 kr kvar att handla för den här månaden och därefter är det tomt till nästa löning men det här är ju ett långsiktigt projekt. Med gratis handel finns det fortfarande krut nog för ett köp till.

Vi får väl se vad som händer.

Bildkälla: freeimages.com

4 kommentarer:

  1. Köpte själv MQ för en månad sedan ;-)

    SvaraRadera
  2. Och jag passade också på att köpa (eller, egentligen öka) i MQ nu i veckan.
    http://pensionskryddan.blogspot.se/2016/06/inkop-h-ica-mq-och-seb.html
    :)
    Lycka till med ditt innehav!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pensionskryddan!

      Jag håller med om att de har fått ta orimligt mycket stryk på sistone så det är bara att fortsätta köpa :-)

      Radera