onsdag 26 oktober 2016

Bloggen fyller 1 år

För exakt ett år sedan skrev jag det första inlägget här på bloggen. Det har varit en oerhört inspirerande resa. Planen från början var att skriva om ekonomi, träning och nöje i syfte att försöka balansera dessa tre aspekter av mitt liv.


Bild: Pixabay.com

Den som följt bloggen ett tag kan konstatera att jag i mina texter inte nödvändigtvis nått balans och jag skyller på några av de större bloggarna för det. Jag fick ganska kvickt kontakt med Stefan på z2036.blogspot.se, Spartacus på Spartacus Invest och Jacob på Molekylär ekonomi och efter det var min läsarskara bestämd och för deras uppmärksamhet är jag evigt tacksam. Från att ha trott att bloggen skulle läsas av min ömma moder och kanske någon av mina mer hängivna vänner, till att ha en trogen läsarskara på tusentals personer; det är magiskt och en enastående känsla men det gör också att jag försöker tillfredsställa era önskemål vilket innebär att bloggen har en klar övervikt åt ekonomi.

Det är ingenting jag klagar över eftersom ekonomi är det roligaste jag vet och att få möjlighet att inspirera andra är en fantastisk ynnest. Jag får dessutom odla latmasken i mig och kan ursäkta min begränsade fysiska aktivitet med att jag har så fullt upp med att tjäna och spara pengar vilket passar mig utmärkt men min relativt ansenliga lekamen tenderar att klaga lite när det blir alldeles för mycket ekonomi men då säger jag bara till på skarpen så löser det sig.

En nyhet större än de flesta

Jag har väntat på det rätta tillfället att berätta för världen och jag tror att dagen är kommen. Denna dag då jag på allvar hänger mig åt min narcissistiska ådra tänkte jag förgylla ytterligare genom att avslöja att familjen AvL väntar tillökning.

Applåder och jubel”

Den här omvälvande förändringen i våra liv kommer att ta sin huvudsakliga startpunkt i början av februari nästa år.

Bland mina vänner och bekanta verkar det finnas en fundamental sanning när det kommer till att skaffa barn och det är att tiden helt och fullt kommer förbrukas på att ta hand om barnet och allt runt omkring den nya familjemedlemmen samt att ekonomin kommer ligga i spillror runt de nya föräldrarna eftersom det är en absolut omöjlighet att hålla i pengarna när man får barn.

En nyfödd kräver tydligen en sprillans ny Volvo och som minst en fyrarumslägenhet eftersom det kommer krävas plats för alla containrar med leksaker som skall skyfflas in i parti och minut i detta marmorpalats man viger åt sin avkomma.

Jag tycker det skall bli oerhört spännande att bli förälder och jag ser varje dag fram emot den dag då jag får träffa min ättelängd för första gången men jag hoppas vid allt jag håller heligt att detta ögonblick inte efterföljs av en veritabel hjärnblödning som får till följd att jag blir fullkomligt oförmögen att prioritera, men jag är också ödmjuk inför det faktum att jag verkligen inte har en aning om vad det innebär att vara förälder.

Nästa års bloggmål kommer sannolikt att bli helt annorlunda än de varit för 2016 men jag håller fortfarande ambitionen att spara 50 % av min nettoinkomst även nästa år. Eftersom det målet är ett relativt mål så förändras de absoluta talen i relation till de förändrade förutsättningarna varför det rimligtvis skulle kunna vara möjligt.

Med detta sagt vill jag göra er alla uppmärksamma på att livet förändras och att detta bara blir ett nytt steg mot den fulländade tillvaro jag strävar efter. Jag hoppas och tror att jag kommer kunna fortsätta skriva frekventa inlägg på bloggen även nästa år men det skulle kunna bli så att fler inlägg handlar om saker som inte nödvändigtvis har uteslutande ekonomi som kärnfokus men då hoppas jag att ni ändå känner en viss tillfredsställelse i att ta del av de dagliga upptåg som utgör en västsvensk ekonominörds liv och leverne. Jag hoppas också att jag skall kunna bringa min egen version av småbarnsekonomi till bloggbordet för i dagsläget kan jag ju bara spekulera om vilka sparmöjligheter en nyfödd har.

Tack

Med några avslutande rader vill jag också passa på att tacka dig som läsare för detta år av inspirerande diskussioner, läckra tips på allt från maträtter till exotiska bolag och inte minst för alla glada tillrop ni bidrar med för att förgylla min vardag.

Tack för att du är en del av mitt liv




Bildkälla: pixabay.com

32 kommentarer:

  1. Stort, stort grattis!! Både till bloggen och tillökningen:)

    Att livet förändras radikalt när man får barn är nog så sant som det är sagt. Det är alldeles underbart härligt men kan samtidigt var rätt kämpigt. Att ekonomin slås i spillror tror jag inte riktigt på. Är man dessutom så ekonomiskt lagd som du så kommer det gå galant. Tiden är dock en annan femma... Du kommer ha betydligt mindre "egentid" men det är bara att göra det bästa av den tid som ges!

    Du har en fantastisk resa framför dig som jag ser fram mot att följa:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pengaregn

      Jag förutsätter att egentiden försvinner men än så länge känner jag inget stort behov av egentid utöver arbetet och träningen men det kan ju komma lagom till att barnet fyller frågvis ålder :-)

      Radera
  2. Stort grattis till tillökningen!

    Visst krävs det en ny Volvo och en villa lite längre fram men det går allt bra att hålla ut i en liten lägenhet några år. ;)

    Att fortsätta sitt sparande är inga problem om man är disciplinerad. Man får kanske bara justera ambitionen lite. Speciellt runt föräldraledigheten. Annars är det bara att köra på.

    Håller med ovanstående om tiden. Den egentid du har nu kommer du inte se röken av men den ersätts av annat bra och du blir mer fokuserad när du väl får lite egentid. Slut på dötid m.a.o.

    Lycka till!
    Mvh DF

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte minnas när jag hade dötid senast. Jag tror det var straxt efter att jag flyttade till GBG som den försvann :-)

      Jag tror att en större bil kommer komma när det behövs en bil nyare än den jag har och det kan inte vara många år bort eftersom vår nuvarande är över 13 år gammal men någon sprillans ny bil blir det nog aldrig :-)

      Tack DF för uppmuntran

      Radera
  3. Stort Grattis! Ni har en underbar tid framför er!

    SvaraRadera
  4. Stort grattis.

    Ett tips är att redan nu titta på hur ekonomin kommer att bli vid föräldraledighet (går att beräkna på fk.se) och sedan spara undan lite varje månad för att på så sätt jämna ut den ekonomiska smällen.

    Andra tips är att alltid lyfta med benen och inte med ryggen och heller aldrig lyfta med tummarna (alltså när du lyfter ditt barn i dess armvecken så ska tyngden ligga på pekfingerdelen av det "L" som bildas av tumme och pekfinger). Annars kommer du att få lägga onödiga pengar på en tumortos + att du kommer att få ont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Per

      Tack för tipsen. Framförallt hur man bär en liten för det har jag verkligen ingen koll på och smärta är inget jag tycker man behöver sträva efter :-)

      Radera
  5. Stort Grattis till dig och hela familjen!
    Önskar er all lycka och välgång och vet att ni kommer lyckas!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofokles

      Tack så hemskt mycket för de fina orden.

      Radera
  6. Grattis. Damen här är också gravid men inte fanken skall vi sluta skyffla in pengar i pengamaskinen för det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis tillbaka verkar vara på sin plats :-)

      Pengar kommer gå in i maskinen men man får kanske acceptera att summorna blir en gnutta lägre men vi får väl se.

      Radera
  7. Hej!

    Stort grattis till tillökningen som komma skall, hoppas allt går som planerat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Drömmaren

      Tackar ödmjukast. Jag återkommer om hur det gick framåt vårkanten :-)

      Radera
  8. Stort Grattis i dubbel bemärkelse! Gillar din blogg och särskilt dina trevliga recept. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  9. Fattigbonddräng sällar sig till alla gratulanter.

    Bra jobbat i dubbel bemärkelse, Stort grattis! Lycka till med föräldraskap, bloggande och som hängiven medlem i sparkyrkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fattigbonddräng

      Tack för de vänliga orden.

      Radera
  10. Man får lov att gratulera till båda händelser! Kan föreställa mig att känslan är totalt underbar när man väl håller i sitt barn för första gången. =)
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Snållänningen. Jag föreställer mig att du har rätt och det skall bli en häftig upplevelse.

      Radera
  11. Stort grattis! :-)

    Jag önskar er all lycka och hoppas på att allt går som planerat.



    SvaraRadera
  12. Svårt att säga nåt som inte redan är sagt, så jag nöjer mig med det viktigaste: GRATTIS!

    Mvh Avfart Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Avfart Frihet. Det viktigaste är definitivt gott nog :-)

      Radera
  13. Tack för mycket inspiration! Uppskattar även dina tips på maträtter. Ser fram emot att få ta del av dina tips och tankar framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fredrik

      Förlåt för det sena svaret.

      Tack själv för att du följer med på resan. Och ett extra tack för att du nämner recepten. Det är trevligt att få positiv respons på de inläggen eftersom det verkar vara där jag delar min läsarskara mest.

      Radera