lördag 29 oktober 2016

En kväll på Toso

För en tid sedan blev jag tillfrågad av min chef om jag ville hänga med på en föreläsning/dragning gällande nya lagar och regler samt nyheter i den juridiska ansvarssituationen för vår profession och hela kvällen skulle avslutas på en lokal restaurang.

Bild: Toso.nu

Jag tackade glatt ja till aktiviteten och inte bara för att det var gratis mat (det hade faktiskt ganska lite med saken att göra) utan mest för att jag tyckte det var trevligt att bli tillfrågad och ämnet som skulle diskuteras verkade intressant för min framtida karriär. Måltiden var en bonus jag inte riktigt var förberedd på.

Väl på plats fick vi ett par timmars genomgång av saker vi kunde ha nytta av att känna till och en del ökad kunskap som belyste i vilka situationer vi skulle vara extra uppmärksamma på vårt behov av att anlita jurister. Det var ju trots allt ett alternativt marknadsföringsevent med möjlighet att lära sig lite samtidigt som vi fick möjlighet att lära känna nya människor.

Toso - Panasiatisk restaurang

När sedan inmundigandet av ny kunskap var avklarad åkte vi iväg mot kvällens uppenbara huvudnummer Toso vilket är en restaurang vid Götaplatsen i Göteborg. När stjärnkrogen Fond stängde bytte man koncept från vita dukar och stramt till en modern asiatisk restaurang där umgänge och god mat harmonierar.

Toso är inte en billig restaurang men man får vad man betalar för (jag fick långt mer än jag betalade för). Maten serverades i portioner tänkta att dela vilket gjorde den sociala dimensionen ännu tydligare och maten var fantastisk. Det är eoner i skillnad mellan den lokala kinakrogen med friterade räkor i sötsur sås och det här. Här kommer vi väldigt nära stjärnorna och smakerna utvecklas på ett sätt som gör det svårt att vara so social som man borde vara utan man tappar ibland fokus på sitt sällskap och drömmer sig istället bort till en annan plats och en annan tid.

Det enda negativa med restaurangen var ljudnivån och då inte ljudnivån på gästerna eller personalen utan på musiken. Jag förundras alltid över etablissemang vars inriktning är socialt umgänge och deras, ofta vansinniga, förtjusning för riktigt hög musikvolym. Jag förstår inte värdet i att dränka gästernas konversation och ju längre kvällen led desto högre blev det tills jag faktiskt bad dem sänka lite. Jag tyckte att jag kunde med eftersom vårt sällskap var ett av två kvarvarande.

Svaret jag fick då chockade mig för stackaren jag hoppade på ursäktade sig med att personalen inte kunde bestämma ljudnivån utan musikens volym och det som spelades var förutbestämt och förinställt och kunde inte kontrolleras men de tyckte själva att det var lite påfrestande.

Det är för mig ett fullständigt vansinne att ha det så, speciellt i en restaurang vars hela syfte är att utgå från kundens önskemål och sträva efter att förundra varje sinnesintryck hos gästen. Det här märkliga tillvägagångssättet drog ned helhetsintrycket rejält ur ett bedömningshänseende men kvällen som sådan kunde ingen rå på. Jag hade en fantastisk kväll med god mat och gott sällskap men hade inte dagen efter varit arbetsdag hade jag nog stannat längre.

Nu visade det sig i efterhand att jag tydligen inte är lika ung som jag en gång var och jag tackar min lyckliga stjärna att jag har ett fritt arbete och mycket vänliga arbetskamrater för arbetsdagen efter Toso bestod i ett par timmars lidande då jag lämnade över det mest akuta till de som behövde information och därefter återvände jag till hemmets lugna vrå för några kompletterande timmars sömn, ynkligt kontemplerande livets förgänglighet.

På det hela taget en oförglömlig afton och en restaurang jag gärna besöker igen. Skulle du ha vägarna förbi Göteborg och har varit förutseende nog att boka bord någon månad eller två i förväg tror jag inte du kommer bli besviken.


Bildkälla: toso.nu

7 kommentarer:

  1. Kanske är fet där med ljudnivån också en åldersgrej? Jag irriterar mig ofta på samma sak och tycker inte det är vidare trevligt att inte kunna ha ett normalt samtal när man äter middag. Disko kan man ju besöka separat tycker en annan.

    Jag ska hålla detta tips i minnet nästa gång jag besöker Götet.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var en av de äldre i sällskapet och jag var verkligen inte ensam om att störa mig på ljudnivån men det var först senare på kvällen det blev olidligt.

      Radera
  2. Jag har jobbat på restaurang, vi säger så för att slippa jobbiga frågor är tyvärr sanningen. Självklart kan alla restauranger ändra volymen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många ägare bestämmer att ljudvolymen måste vara hög för att uppnå en viss känsla eller dylikt. Väldigt jobbigt att jobba i kan jag säga dig också.

      Radera
    2. Nu är ni ju båda anonyma så jag svarar generellt men jag har själv jobbat i över tio år på restauranger och min erfarenhet är att man inte har för vana att ljuga för sina gäster men det kanske beror på ställe. Dock skulle jag vilja påstå att om restaurangen är en gnutta över medel så tenderar gästen och upplevelsen vara betydligt mer centrala faktorer och när det nu bara var vårt sällskap och ett till i lokalen tycker jag att det faktiskt inte spelar någon roll för serveringen om man sänker så jag är benägen att tro att personalen av en eller annan var begränsad att sänka.

      Jag hoppas att det är min tro som är den rätta annars är det beklämmande för det är ren hyfs att sänka ljudnivån till en behaglig nivå, främst för personalens skull.

      Radera
  3. Jag gillade Fond men det här kanske är värt ett besök!

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart värt ett besök men gillade du fond och inte hunnit testa Swedish Taste ännu kan jag klar rekommendera det stället också.

      Radera