torsdag 6 oktober 2016

Sponsrat inlägg - Fastighetsinvesteringar

Om man tittar på min portfölj ser man ganska kvickt att jag gillar fastighetsinvesteringar. Om man räknar in fastighetspreffar når jag upp i 23 % av det totala portföljvärdet som ligger exponerat mot fastigheter men om man inte räknar preffarna, vilka kan ses lite mer som räntepapper, hamnar jag ändå närmare 14 %. Det kanske inte egentligen är så farligt att allokera 14 % av sin portfölj till en och samma sektor men anledningen till att jag är så återhållsam är just diversifieringsteorier i samarbete med att fastighetsaktier i mångt och mycket är ganska dyra i mitt tycke.


Bild: Tessin.se

Jag tittar regelbundet på placeringsalternativ och givetvis kan man direktinvestera i fastigheter genom att tömma sitt konto, belåna sig upp över öronen och hålla tummarna för att den lilla hyresfastighet man lyckades köpa genererar det kassaflöde man önskade men för oss som inte sitter med alla dessa miljoner på kassan skulle en sådan manöver innebära stora risker. Jag tycker fastighetsaffärer är så riskfyllda i dagens ränteläge att jag inte ens vågar köpa mig mitt eget boende trots att jag egentligen behöver en lite större bostad.

I denna situation behöver man leta efter andra alternativ om man vill komma åt fastighetsmarknaden och i det läget har jag tre go-to ställen att leta på. Det finns säkert fler men för mig räcker dessa tre vilka summeras till fastighetsaktier på börsen, börsnoterade fastighetspreffar och fastighetsprojekt hos crowdfundingbolaget Tessin.






På börsen kommer du åt en rad fina fastighetsportföljer. Jag själv håller bla Castellum och Hemfosa som svenska innehav och Omega Healthcare Investors och Chatham Lodging Trust som utländska innehav. Därigenom är jag exponerad mot både bostäder och samhällsfastigheter, hotell och kontor.

Jag har också en rad preferensaktier som på ett aktivt sätt ökar upp direktavkastningen i portföljen och sprider riskerna då detta tillgångsslag inte nödvändigtvis korrelerar med börsen utan snarare påverkas utav räntan m.m.

I våras skrev jag ett helt inlägg om diversifiering och kortfattat kan man säga att man kan diversifiera inom ett tillgångsslag exv. aktier genom att köpa flera olika aktier i flera olika branscher men bäst av allt är att också att köpa flera olika tillgångsslag exv. fastigheter, aktier, räntepapper osv.

Tessin.se

Det är här Tessins crowdfundingtjänst kommer in. Man skaffar sig ett konto och därefter får man erbjudande om att utöka sin portfölj med onoterade fastighetsinvesteringar. Oftast rör det sig om bolag som emitterar preferensaktier med fast avkastning och fasta datum för återköp vilket gör att man på ett enkelt sätt kan räkna på sin investering. Risken här är bland annat likviditeten i investeringen. Det kan alltså vara svårt att komma ur investeringen om man snabbt behöver pengar. En annan risk är givetvis bolagens storlek och den begränsade insyn man har i bolagen men detta vägs upp av diversifieringsmöjligheten detta investeringsslag erbjuder samt den rejäla avkastningen. Projekten de släpper avkastar mellan 9-13 % vilket man får säga är hyggligt för en fastighetsinvestering.

Men givetvis finns det andra möjligheter. Ibland släpper bolaget projekt där det ingår vinstdelning på olika sätt baserat på projektets avkastning och då kan det bli riktigt intressant.

Det här är, precis som de flesta crowdfundingtjänster en ganska ny tjänst men de två-tre åren Tessin har funnits har de blivit riktigt populära bland investerare och de senaste gångerna jag försökt vara med har jag inte hunnit med eftersom projekten blivit så extremt övertecknade.

Summering

Fastigheter är ett mycket trevligt investeringsslag som kan fungera som en diversifiering av portföljen och för oss som inte har kapital nog att köpa en egen fastighet ger Tessin oss möjlighet att komma väldigt nära fastighetsmarknaden. Det kostar inget att skaffa ett konto och därifrån är det bara att vänta på rätt tillfälle.

Vill man ha fler åsikter om Tessin kan man läsa Petruskos inlägg här eller varför inte Rika Tillsammans inlägg som kan läsas här.

Det sista jag vill säga att oavsett hur man väljer att investera är det viktigt att veta vad det är man investerar i och att inte lägga för många ägg i en och samma korg.

Lycka till med investeringarna.

Har du inte anmält dig till "Västsvensk ekonomifika" finns det platser kvar som väntar på dig.

*Det här inlägget sponsras av Tessin.*



Bildkälla: tessin.se

2 kommentarer:

  1. Det där lät ju rätt så intressant, ska hålla ett öga på deras sida om det kan tänkas komma upp några spännande projekt:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag. Att hålla koll på marknaden är alltid bra. Oftast krävs det dock runt 50.000 kr i minsta investering och man får räkna med att betala 30 % kapitalskatt men utöver det brukar det vara trevliga investeringsmöjligheter man inte kommer åt på annat sätt.

      Radera