fredag 21 oktober 2016

Atea, Atlas och Tele2

Rapporterna forsar in och jag läser så fort jag kan men jag skriver långsammare än jag läser så det jag delar med mig får bli i extremt komprimerat format men rejält nedkokat kan man säga att Ateas rapport var stark med fin tillväxt både på topline med 7.5 % och på EBITDA med 14.5 %. Aktien stod still på den fina rapporten vilket jag tolkar som att marknaden är orolig för mutanklagelsen som kom för en tid sedan eller helt enkelt att bolaget är för okänt för att röra sig på en bra rapport.

Freeimages.com

Igår handlade jag upp den sista 500-ingen och idag faller aktien ett par procent eftersom utdelningen avskiljts men kursen faller mindre än utdelningen så totalt är det en liten uppgång som gäller.

Tele2 rapporterade en klart högre omsättning och EBITDA marginal än marknaden förväntat sig men man tog miljardnedskrivning på den nederländska verksamheten vilket tyngde resultatet. Dock var man tydlig med att man fortfarande ämnar hålla sig till utdelningsmålet och den Nederländska nedskrivningen får ses som en engångshändelse varför aktien sköt uppåt med ungefär fem procent på rapportdagen.

Atlas Copcos rapport var väl den jag hade svårast att förstå på att läsa översiktligt men när jag fick några minuter över var det rimligt vad som hände på marknaden. Bolaget levererade enligt förväntningarna på alla punkter förutom en och det var framtiden. Orderingången var den högsta på många år och det vittnar om en möjlighet att framtida rapporter kan visa rejäl styrka. Om marknaden efterfrågar bolagets produkter kan Atlas vinster öka massor eftersom marginalerna är goda.

Med dessa rapporter avklarade känner jag mig mycket bekvämare än vad jag gjorde innan rapportperioden och även om jag inte kastar mig över några aktier i dagsläget beror det mest på att jag i dagsläget försöker hålla mig borta från att öka på krediterna ytterligare.


Bildkälla: freeimages.com

5 kommentarer:

  1. Atea fortsatte falla efter din bloggpost... förhoppningsvis stannar de kvar där nere några dagar, dvs tills jag hinner få in nya pengar i KF:en :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara hålla med. Anledningen till tappet på 3.50 var enligt finansiell teori som Utdelningsutdelaren säger nedan att utdelningen avskiljdes men det är ju några börsdagar kvar till löning så med lite tur kommer den ned ett par kronor till innan det är dags att fylla på men även på de här nivåerna förutsätter jag att det blir en långsiktigt god investering.

      Radera
  2. Att ATEA föll idag berodde också på att det var ex-dag. Aktien ska allt annat lika tappa 3,25 NOK, vilket motsvarar 3,5 SEK. Med en värdering runt 75 NOK är jag nyfiken på att öka och kommer titta närmare på rapporten. Mitt största hinder för att öka är att aktien delade ut långt mer än vinst/aktie under 2016 och jag misstänker att de inte kommer kunna återupprepa den bedriften under 2017. Också 3,25 NOK motsvarar att 80 procent av vinsten delas ut, det är ganska mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://langsiktiginvestering.se/2016/02/ytterligare-ett-exempel-pa-att-kassaflodet-ar-viktigt-rapport-fran-it-infrastrukturjatten-atea.html

      Du kanske har läst det innan men annars är det en bra sammanfattning av Ateas kassaflöde och hur det påverka möjligheterna till utdelning.

      Radera
    2. Hej Utlandsutdelaren

      Precis som Amatörens aktieblogg ovan skriver är Långsiktiginvesterings blogginlägg en mycket bra genomgång av ditt problem. Jag hade samma betänkligheter när jag kikade på bolaget men i de två inläggen gick jag igenom detta och i kommentarerna diskuterade vi livligt Ateas ställning och det kom upp mängder av bra poänger värda att ta till sig.

      http://attvaljalycka.blogspot.com/2016/07/kikar-pa-atea.html

      http://attvaljalycka.blogspot.com/2016/07/kikar-pa-atea-del-2.html

      Radera