söndag 9 oktober 2016

Veckobrev 40

En oerhört spännande vecka är på väg att ta slut. Börsens fastighetsbolag fick kollektiv hicka och störtade mot avgrunden. Jag gjorde vad jag kunde för att rädda dem alla men i portföljen landade främst Castellum och Hemfosa men för säkerhets skull köpte jag på mig en skvätt OHI också när jag ändå var i farten. Några av er kanske såg att jag köpte Hemfosa även till AVL-Portföljen? En genomgång kommer så fort jag hinner skriva den.

Bild: Pixabay.se
Den som lever får se om det var rätt läge men jag låser in fina utdelningskronor med aktiepriser jag är bekväm med att betala.

De senaste veckorna har varit väldigt fulla och jag har på allvar kommit in i jobbet nu. Första AWn är avklarad och två utbildningstillfällen är lagda till handlingarna. Nästa helg blir det långledigt och resa till svägerskan på en av de stora öarna utanför svenska östkusten så risken finns att det inte hinns med att störa er helgvila nästa helg men jag hoppas finna energi nog att störa er precis som vanligt.

Västsvensk ekonomifika

Ni har väl inte missat att jag arrangerar en Västsvensk ekonomifika? Det finns fortfarande platser kvar och om du vill knipa en av dessa är det bara att skicka ett mail. Kaffe med dopp bjuder Nordnet på så det enda du behöver göra är att komma och ha det trevligt.

Vi syns den 26:e




Bildkälla: pixabay.com


4 kommentarer:

  1. Jag köpte också Hemfosa och ökade i Castellum. Och då är jag ändå i utgångspunkt skeptisk och defensiv till stor exponering i fastighetssektorn. Bra läge att köpa till goda YOC.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det kan tänkas vara bra att vara försiktig med fastighetssektorn men det är svårt att hålla tassarna borta och precis som Krösus här nedan påpekar att man kan inte dra alla över en kam. Det är förmodligen så att vissa bolag kommer tackla en ränteuppgång bättre än andra.

      Radera
  2. Tycker inte man kan dra alla fastighetsbolag över en kam. Hemfosa handlas ju runt substans. Dock finns det en rad andra som handlas med premium vilket man ju kan ifrågasätta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig i stort. Det finns väl något bolag där en premium skulle kunna vara tänkbart, exv Hufvudstaden där man medvetet håller tillbaka värderingen av fastigheter men i de flesta fall bör man vara försiktig och då tycker jag att Hemfosa är mer attraktivt även om fastighetsvärderingarna förmodligen är uppblåsta nog som det är och substansen skulle kunna vara missvisande.

      Radera